Dar Hazrat-e Raz-e Vatan
٥ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﭘﺎﺳﺨﯽ ﭘﺮﺳﺶ اﯾﻦ ﺑﺮای اﯾﺮان ﮐﻪ در ﻓﺮادﻫﺶ )ﺳﻨﺖ( ادب ﭘﺎرﺳﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ و ﺷﺪه ﺧﻮاﻧﺪه را واژه اﯾﻦ ﻣﺎ زﻣﺎﻧﻪ در ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﺪ؟ ﺧﻮاﻧﺪه ﭘﺮﺳﺶ دو اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ دل از واﻗﻊ در رﯾﺸﻪ ﺗﺮی ﻣﻬﻢ و ﮐﻠﯽ ﮐﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻣﺮوز درﺑﺮاﺑﺮ ﻣﺎﺳﺖ. ﭘﺮﺳﺶ ا ﮐﻨﻮن ﻧﯿﺴﺖ اﯾﻦ ﻓﻘﻂ دﯾﮕﺮ اﯾﺮان ﮐﻪ اﺳﺖ اﯾﻦ ﺑﻠﮑﻪ ﭼﯿﺴﺖ؟ اﯾﺮان از ﮐﻪ ﭼﻪ ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ؟ اﯾﺮان از ﭼﻪ ﻣﺎ ﺑﺮای ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﻧﺪ؟ ا ﮔﺮ ﺑﭙﺬﯾﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﻫﻮﯾﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﻓﻘﻂ ﺧﻮد ﺧﻮدی اﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮم و ﻫﻮﯾﺖ، در و ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻋﻤﻞ، اﺣﺮاز ﻫﻮﯾﺖ اﺳﺖ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ وﯾﮋه ﺑﻪ و ﻫﻮﯾﺖ ﯾﮏ ﮐﻪ در ﻣﻠﯽ ﻫﻮﯾﺘﯽ ﺑﺮاﺑﺮ در و ﺧﻄﺮ ﻣﻮاﻗﻊ ﻧﯿﺮوﻫﺎﯾﯽ ﻣﻌﺎرض ﮐﻪ ﺖاﺳ ﺧﻮاﺳﺘﺎر اﺣﺮاز ﺷﻮد. ﻣﯽ ﺧﻮد اﯾﺮاﻧﯿﺖ در ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻫﻮﯾﺖ ﻣﻌﻨﺎی ﺑﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻣﻠﯽ اﯾﺮاﻧﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ از ﭘﺮﺳﺶ ﮐﻪ روﺳﺖ اﺻﻠﯽ ﺑﻪ ﺗﻮان ﻣﯽ را ﺳﺨﻨﯽ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ دﯾﮕﺮ در ﻋﺒﺎرت آورد ﮐﻪ اﯾﺮاﻧﯿﺖ ادﺑﯽ ﻣﺘﻦ در ﻫﻮﯾﺖ ﯾﮏ ﻫﻤﭽﻮن را ﺧﻮد ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺣﺮاز ﻫﻮﯾﺖ ﮐﻨﺪ؟ ﻣﯽ اﯾﺮاﻧﯽ را اﻣﺮوز ﺑﺎ ادب دﻫﺶ ﻓﺮا در ﺟﺴﺘﺠﻮﯾﯽ ﭘﺎرﺳﯽ ﺑﺎز ﺗﻮان ﻣﯽ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮد؟ ﺑﺮای اﯾﺮان » ﮐﻪ ای ﺧﻮاﻧﻨﺪه او ﺑﺮای « ﻣﻮﺿﻮع ﯾﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ، ﺷﺮح اوﺿﺎع اﯾﻦ در ﺑﻪ روزﻫﺎ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮﻧﻪ «ﺧﻄﺮ ﻣﻮاﻗﻊ » از ای ﺿﺮورﺗﯽ ﻧﺪارد. و ﺳﺨﻦ ﮐﻮﺗﺎه ﺑﻪ اﺷﺎره ﺗﻮان ﻣﯽ وار ﮐﻪ ﮔﻔﺖ اﯾﺮاﻧﯿﺖ ﻫﻤﭽﻮن ﻣﻠﯽ ﻫﻮﯾﺘﯽ ا ﮐﻨﻮن ﺑﻪ ﻧﯿﺎز اﺣﺮاز ﺑﻪ ﻮدﺧ ﺻﻮرت ﺑﺎزﺗﻌﺮﯾﻔﯽ ﺧﻮد از دارد، ﮐﻪ ﭼﺮا ﻧﯿﺮوﻫﺎ ﯾﺎ ﮔﻔﺘﻤﺎن اﻣﺤﺎ ﺑﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﯾﺎ ﺗﺤﻘﯿﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﮐﻤﺮ آن آﻧﺠﺎ ﺗﺎ اﻧﺪ. ﺑﻪ ﮐﻪ ﻣﻮﺿﻮع اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﺮﻣﯽ ﻣﯿﺎن از ﮔﺮدد ﺗﻌﺎرض ﻫﺎی زﯾﺴﺖ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﺑﺮ ﻣﺎ ﺗﻌﺎرض ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ اﯾﻢ ﮐﺮده ﮐﯿﺪ ﺄﺗ ﻗﺎﻟﺐ در ﮔﻔﺘﻤﺎن ﮐﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﺸﻮری ار ﻧﺸﺎن و ﻧﺎم ﺑﺎ ﺑﯽ ﻣﻈﺎن در دارﻧﺪ دوﺳﺖ ﻧﺎﻣﯽ ﺑﻨﺸﺎﻧﻨﺪ آﺑﺮو و ﻧﺎم ﯾﮏ از را ﺑﺮﮔﯿﺮﻧﺪ. ازﯾﻦ اﻣﺎ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺳﺨﻦ ﺑﺮداﺷﺖ ﺗﺎرﯾﺦ ﮔﻮﯾﺎ ﮐﻪ ﺷﻮد اﯾﺮان ﺳﺮاﺳﺮ و ﻏﺮورآﻣﯿﺰ اﻓﺘﺨﺎرآﻓﺮﯾﻦ ﺑﻮده اﺳﺖ. در ا ﮔﺮ ﺗﺸﮑﻞ ﺑﺎ ﻫﺎ ﻣﻠﯿﺖ ارﻧﺴﺖ رﻧﺎن ﻣﻮاﻓﻖ ﺑﺎﺷﯿﻢ دو ﮐﻪ ﻣﻬﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻘﺶ ﻫﻤﻮاره داﺷﺘﻪ و ﯾﺎد اﻧﺪ: ﻓﺮاﻣﻮﺷﯽ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺗﻮان ﻣﯽ ، را آن و ﺑﻮد ﻗﺎﯾﻞ ﻧﯿﺰ ﺳﻮﻣﯽ دو آن ﺑﻪ دﯾﮕﺮ اﻓﺰود. ﺳﻮم ﻋﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺷﺮﻣﺴﺎری اﺳﺖ. ﻣﻠﯿﺖ ﮐﺪام در را ایﺷﺪه ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻋﺼﺮ ﺑﺎﺑﺖ از ﮐﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﺳﺮاغ ﺗﻮان ﻣﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﻟﺤﻈﺎﺗﯽ از ﺧﻮد ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﯿﺴﺖ ﺷﺮﻣﺴﺎر ﻧﺒﺎﯾﺪ و ﺑﺎﺷﺪ؟ اﯾﺮان ازﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻗﺎﻋﺪه ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﻧﯿﺴﺖ. اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﺨﺶ ﺳﻪ در را ﻣﯽ ﺑﺎ ﻫﺮﯾﮏ ﮐﻪ ﺧﻮاﻧﯿﺪ ﺑﻪ ﻗﻮل ﻧﻘﻞ ﯾﮏ ﺑﺮ درﻧﮕﯽ ﻋﻨﻮان ﺗﻤﻬﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺗﺤﻠﯿﻞ از ایﺟﻨﺒﻪ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﯽ ﭘﺮدازد. ﺑﺨﺶ در ﻧﺨﺴﺖ ﺑﺎ ﺑﺎ و ﺗﺎرﯾﺦ ﺑﻪ ﮔﺮﯾﺰی
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2