چند گفتار

۱۱۴ چند گفتار قدرتی است محدود که بسته به شکلها و شیوههایی عمل می کند که ملت ازطریق قانون موضوعه آنها را واگذار میکند. 35 «اگون تسوایگ»، پژوهشگری که کتابی جامع دربارهی نظریهی «قدرت مؤسس» نگاشته و این مفهوم را در ارتباط با انقالب فرانسه بررسیده است، میگوید سییس خواسته مفهوم تفکیک قوای مونتسکیو را منطبقکند با مفهوم حاکمیت ازنظر روسو. به واقع هم نظریهی تفکیک قوای مونتسکیویی در روح القوانین هموارکنندهی مسیر قدرت مؤسس است ، زیرا اندامهای گونهگون حکومتی قوایی هستند تابع قوهایش واالتر و آفریننده. 36 سی یس مفهوم «قرارداد اجتماعی» و اندیشه ی تقسیم ناپذیر و غیرقابل انتقال «اراده ی عمومی» را از روسو برگرفت: بدین اعتبار، قدرت مؤسس مانند ارادهی عمومی در وجود ملت متجلی می شودکه خصلتی غیرقابل انتقال و مستقل دارد. در این بستر انقالبی است که مفهوم قدرت مؤسس به سان قدرتی است که از قدرت های تفویضی درمی گذرد و چنان تنظیم می گردد که می تواند انقالبی را از مشروعیت برخوردار سازد و جانشینی رژیم قدیم را با رژیمی جدید توجیهکند. مفهوم «قدرت مؤسس» یکی از انتزاعی ترین مفاهیم در چارچوب نظریهی قانون اساسی شده است. به باور یکی از استادان حقوق در پاریس، این مفهوم گاه به معنای عمل ماهرانه و هوشمندانهی فرمانروایی مستبد استکه می خواهد به مدد نبوغش یا به سبب عادات و عرف حکومتشوندگان قدرت را فراچنگ آورد وگاهی هم جلوهای از یک شورش محدود و آغاز انقالبی به شمار میرود که شهروندان حاضر به پذیرش آن هستند. ازاینرو، به نظر «یانیو روزنی» باید جلوه های متنوع قدرت مؤسس را در نظر داشت و از مفهوم اسطورهای «ما مردم» در برابر مردم واقعی، که خواستار ابزاری در جهت به کاربستن قدرت بنیان گذاری و تأسیسکنندهی خود هستند، آ گاه بود. 37 35. Roznai, Yaniv. “We the People” In: Comparative Constitutional Theory forthcoming 2017. See. pp. 1-2. 36. Ibid. p. 3. And: Egon Zweig. Die Lehre vom Pouvoir Constituant. Tuebingen 1909 .pp. 116-7. 37. Roznai. Ibid. p. 3.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2