چند گفتار

انقالب را با انقالب باید شست ۱۹5 سرسپردگی به «نظام والیتی» را از «نظام رهبری» از هم جدا نگاه دارند، اما خیلی زود فهمیدند در حد چنینکاری نیستند. در واقع، ی المی مجموعه جمهوری اس درهمتنیده ای بود و هستکه جداسازی ها خیلی شتابان از هم می گسلند و معنای نظام والیت فقیه و رهبری را ناگسستنی میکنند. این «نظام» در بحرانهای مختلف نشان داد که «فرقه» ی واحدی است به قصد «فسادپروری». مفاهیم «امت» و «رهبری دینی» همه در خدمت تأمین منافع یک «فرقه» قرار می گیرند و همهی این ها معنای متعارف خود را از دست میدهند. حا ال «امت» بار دیگر تبدیل شد به «رعیت» و «رهبری» تبدیل گشت به «پدرخوانده». جامعه ی ایران در آخرین کوشش خود به منظور اصالح نظام در انتخابات ۱۳۸۸ با شکست کامل روبه رو شد. دیگر نه امیدی ماند و نه افقی در جهت رهایی از نظام بستهی سیاسی. نظام بسته الیتی، اصول گرایان و ی سیاسی مرکب بود از نظام رهبری و اصالح طلبان و، مهمتر از همه، نظام اپوزیسیون سنتی که به سان چرخ پنجم عمل میکرد. ۸ . در آستانه ی سال ۱۳۹6 مردمی که از اصالح رژیم سیاسی جمهوری اسالمی ناامید گشته بودند با چرخشی چشمگیر رویکردی یکسره متفاوت از گذشته و از اصالحات به نفی حکومت دینی و تغییر رژیم دل بستند. جنبش خودانگیختهی ۱۳۹6 مردم را وارد عرصه ای تازهکردکه می توان آن راگسست از حکومت والیتی و انقالب ۱۳5۷ نام نهاد. این جنبش سرآغاز جنبش نوین ملی ایران شده است. مردم ایران در این مقطع رهایی فکری و عملی خود را از انقالب ۱۳5۷ اعالمکردند و به افقی تازه چشم دوختند که بند های سنت سیاسی حاکم را دیگر نمی پذیرفت و نمی خواست دروغ های رژیم وقت را توجیهکند. ۹ . سنت سیاسی حاکم در ایران سنتی استکه هم در اپوزیسیون جریان دارد و هم در «نظام حاکم والیتی». این هر دو سنت مانند اختاپوس شریان های سیاسی جامعه ی ایران را از کار انداخته و عقیم ساخته بوده اند. تنها راه ورود به دوران نوزایی گذار آگاهانه از اندیشه های ایدئولوژیک، بسته و وامگرفتهای می بودکه در کسوت

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2