چند گفتار

۲۱۰ چند گفتار همچون یک تمدن نگریست. ازاینرو، می توان گفت مجلس مؤسسان جدید رسالت تاریخی ویژهای دارد که در تاریخ ایران یکه و بی همتاست.کاستیها و نارساییهای گذشته را باید پشتسر گذاشت و بر آنها غلبهکرد. نوجوییهای ما قدرت فرهنگ ما را به نمایش می گذارد. هم بستگی فرهنگی و تقویت پیوندهای ما در جهانکنونی ضامن بقای ماست در کنار تمدنهای دیگر. - آیا جوانان (پسر و دختر / مرد و زن) از جنبش اعتراض عبورکرده و به مرحله ی جنبش انقالبی رسیدهاند ؟ این پرسش هم جنبهای نظری دارد و هم خصلتی عملی. چه موقع از یک جنبش اعتراض عبور می ال کنیم و به مرحلهی انق ب می رسیم؟ به یک اعتبار، جنبش اعتراض تا وقتی که دگرگونی بنیادیگستردهای را هدف نگیرد هنوز جنبشی انقالبی نیست. این سخن فاقد دقت الزم است. وقتی جنبش اعتراض با بدیهی ترین خواستهها ریشه های نظام سیاسی را دستخوش بحران میسازد، درعمل ، به انق ، الب یعنی دگرگونی بنیادی، نزدیک شده است. شعارهای جنبش اعتراضی در ایران از آغاز چنین هدف و چنین خصلتی داشتهاند. در این صورت، مرز میان اعتراض و انقالب به یک مو بسته است. رژیمی که حصار دور خود می کشد و هر نوعی از دگراندیشی را کفر می داند و بنیادبرانگیز قلمداد میکند، درعمل ، مرز میان اعتراض و انقالب را می شکند و تداخل به بار می نشاند. آزادی پوشاک متعارف یا، به بیان دیگر، مخالفت با حجاب اجباری عملی انقالبی نیست؛ در بدیهی ترین مراحل حقوق بشر قرار دارد. اما چنانچه رژیم وقت این امر را به ناموس خود تبدیل کند، در این صورت، درعمل ، خود همین خواستهی متعارف را به یک امر انقالبی و ناموسی تبدیل می کند. بنابراین، در چنین چارچوبی ب ا یک معضل یا مسئله یا جلوه ای فرهنگی دستبه گریبان می شویم. جمهوری اسالمی از حجاب بنبستی مرگ بار ساخت و عبور از آن را تجاوز به ناموس خود عنوانکرد. ازاینروست که خط قرمز هر رژیم امری فرهنگی محسوب میشودکه، بهنوبهی خود، به مرز انق ، الب یعنی دگرگونی بنیادی، نزدیک می شود. چنانچه همین امر را بشکافیم، می بینیم جوانان و به خصوص زنان جوان ایران خواسته هایشان همه مرزشکن به

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2