چند گفتار

حقوق بنیادی شهروندان ۲۱۱ حساب آمده اند و تبدیل به امر انقالبی شده اند. در اینجا با ابزار تولید و مالکیت و نیروی کار روبهرو نیستیم، بل با رفتارها و ارزش هایی سروکار داریم که به مرورزمان هویت ساز و هویتشکن شدهاند. برایگروههایی معین دستاندازی به این ارزش ها و دگرگونی آنها خودبه خود عملی انقالبی محسوب میشوند؛ یعنی از اعتراض می گذریم و به مرحله ی دگرگونی می رسیم که با پایه های قدرت سروکار دارند و، درنهایت، تغییر و جابه جایی به بار می نشانند. در چنین نگرشی تضاد میان نظام های ارزشی می توانند انقالب به بار بنشانند. انق ، الب به یک معنا، یعنی جابه جایی ارزشها؛ ال در یکک م، یعنی نظام ارزش ه ا . هر انقالبی نظام ارزشی متفاوتی را پی می گیرد و به بار می نشاند. در انقالب نظام ارزش های جاری به چالشکشیده می شود و تودهها و نخبگان یا بخش بزرگی از نخبگان نزدیک به قدرت بهگونهای گسترده از استقرار نظام ارزشی تازه به دفاع برمی خیزند. در جامعهی امروز ایران جوانان حامل اصلی نظام ارزشی جانشین هستند. نظام ارزشی حکومتی و مستقر راکنار میزنند، نفی می کنند و نظام ارزشی خود را جار می البی یافته است. مردم ، یعنی زنند. همین امر در اساس خصلتی انق تودهی مردم، با جوانان همدلی نشان میدهند، هرچند که هنوز همه عرصهی خیابان را برنگزیدهاند . در چنین مقطعی ما فضایی انقالبی داریم که اکثریت بزرگی آن را می پسندند، در سکوت و در پنهان یا در گفتار روزانه و در علن به حمایت از آن برمی خیزند. بدینسان، می بینیم انقالب ۱۳5۷ به تدریج صحنه را می بازد و در معرض شست وشو و پاکش وندگی قرار می گیرد. حتی اگر این الب کنونی بزرگ انق فرهنگ محور جا نیفتد، درعمل، بنیادهای رژیم مستقر را سستگردانیده و در انتظار تحولی یکسره متفاوت از سیاست و فرهنگ جاری به افقی متفاوت دل بسته است. این رویکرد و این تحول در نوع خود کم نظیر است. از جنبش عمومی خودانگیخته رسیده ایم به جنبش اعتراض و از جنبش اعتراض در آستانه ی جنبش انقالب ارزشی قرار گرفته ایم و حاال در مرحله ی دست اندازی به انقالب سیاسی و فرهنگی واقع شده ایم. وقفه ایکه در تحول و تکامل انقالب مشروطه پیش آمد،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2