چند گفتار

لیبرالیسم همچون فلسفه ی قانون اساسی ۴۳ الف ) علم و دانش متکی به رقابت های مبتنی ) الل؛ ب بر استد توسعه ی اقتصادی مبتنیبر کسب وکار و بازرگانی رقابتی؛ پ) دموکراسی پارلمانی مبتنی بر رقابت احزاب. 13 ازنظر اینگو پایس، تعامل میان این سه نظام و همکاری آن ها با یکدیگر پویایی غیرقابل تصوری را آزاد می سازد که میتوان آن ها را در چارچوب فراگرد های رهاسازی توصیفکرد: الف ) تولید سیستماتیک (منظم) دانش فکر را از تابو های سنتی و همچنین از بند پیش داوری های گونه گون رها می سازد و ازاین طریق ذهن انتقادی عقالنی و سازنده ای را به بار می نشاند که، بسته به موقعیت، دستیابی به شناخت و معرفت را ممکن میسازد. ب ) تولید سیستماتیک و منظم کاال براساس اقتصاد بازار دانش تازه و نوآورانه ای را به بار می آورد، معیار های زیستی را ارتقا می دهد و انسان ها را از فقر و نیاز میرهاند، که آنها را نه فقط غنیتر می کند، بل زندگی سالمتر و طوالنی تری را برایشان فراهم میآورد. پ ) تولید سیستماتیک (منظم) قانون رعیت (رعایا) را تبدیل به شهروندانی می کند که خود را شهروند کشور می دانند. این شهروندان ( (Citoyens به عرصه و عمل سیاست دل بستگی نشان می دهند و به عنوان بورژوا ( Bourgeois ، ) یعنی سرمایهدار و کاسبکار، منافع خود را پی می گیرند و درکسوت مصرفکنندهی مستقل وکارفرمای مستقل سرنوشت بنگاه های اقتصادی را رقم می زنند و تعیین میکنند. در هر سه ی این سه سیستم (نظام) عنصر رقابت همچون ابزار همکاری اجتماعی نقشی اساسی به عهده می گیرد و، درست به همین علت، هر سه سیستم گونه ای از نظم را سامان می دهند و هریک از این سیستم ها چارچوب منظم معینی را عرضه میکنند. برای مثال، رقابت اندیشه ها در عرصه ی علم تنها هنگامی میسر میشودکه انتقاد فقط متوجه مسائل و پرسش هایی می شود که در یک فراگرد اجتماعی 13. See:Ingo Pies.Liberliasmus als Verfassungsphilosophie westlicher Gesellschaften. Diskussionspapier. No. 2021-03. Martin-Luther. Uni. Halle 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2