چند گفتار

۹۰ چند گفتار می تواند تبعیض میان انسانها را براساس زبان و دین منعکند. چنین قانونی اما پیوند خورده است با آرمان و اندیشهی برابری. چنین قانونی بدین سبب وجود دارد که ما به اندیشهی برابری ارج می نهیم. ازاینرو ست که میان قانونها و ارزش های اخالقی ارتباطی مشاهده میکنیم. بدین سبب است که ما باید به قانون اساسی همچون سندی نگاه بیندازیم که ، درضمن ، مبتنی است بر نگرش اخالقی معینی. و درست همین جاست که در ارتباط با قانون اساسی نیازمند رویکردی مبتنیبر فلسفهی سیاسی هستیم. 26 نویسندگان اینکتاب در اینجا می کوشند قصد و منظور خود را از رویکرد مبتنیبر فلسفه ی سیاسی در ارتباط با قانون اساسی توضیح دهند. می نویسند ما در اینجا سه چیز را در نظر داریم: نخست آنکه ما نیازمند فهم و درک ساختار مفهومی قانون اساسی هستیم. این امر بدان معناست که ما باید بپرسیم و بدانیم معنا های محتمل اصطالحات به کاررفته در قانون اساسی، مانند حقوق، شهروندی، اقلیت یا دموکراسی، چیست . دوم آنکه باید بکوشیم بینشی منسجم در ارتباط با جامعه و واحد سیاسی (جامعه ی سیاسی) خود سروسامان دهیم، مبتنی بر تفسیری از مفهوم های اساسی وکلیدی قانون اساسی. در اینجا ضرورت دارد بدین وسیله بتوانیم فهمی بهتر از مجموعه و ساختار آرمان های نهفته در قانون اساسی در اختیار درآوریم. سوم و سرانجام آنکه قانون اساسی هند را باید در ارتباط با مباحثات و گفتوگوهای «مجلس مؤسسان» قرائتکنیم تا قادر باشیم به سطح و مرتبهای پاالیش یافته برسیم و به مرحلهی نظری واالتری دست بیابیم؛ یعنی توجیه ارزش های اخالقی مندرج در قانون اساسی را درک کنیم. پرداخت فلسفی یک ارزش بهکمال نمیرسد، چنانچه توجیه تفصیلی برای آن فراهم نیاید. هنگامی که تدوین کنندگان قانون اساسی می خواستند جامعهی هند و واحد سیاسی آن ر ا با اتکا به مجموعهای از ارزشها هدایتکنند، می باید مجموعهای 26. See: Chapter Ten. The philosophy of Constitution. Page 1.2020-21. Textbook. Department of Education in Social Sciences / National Council of Educational Research and Training. New Delhi 110016.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2