اصول تعلیم و تربیت

122 اوّل «سوار» کردند، حتّی صندوق دیگری باالی آن دو صندوق گذاشتند و آن را طوری «دیاگونال» نگاه داشتند که یکی توانست با یک خیز به مطلوب واصل گردد و آن را پائین آورد. حتّی یکی که از همه در ذکاء ممتازتر بود دستۀ موزی را که خارج از قفس افتاده بود با چوبی در دسترس خود آورد و هنگامی که موز را دورتر انداختند به نحوی که نزدیک آوردن آن با یک چوب ممکن «نمینمود» چوبی را که بر سر لولهای که نزدیک وی بود کرد و بدین ترتیب وسیله را به مسافتی که میان موز و او بود سازگار ساخت. واضحست که درین موارد غیرمترقّب میمون به اقدامات پیچیده و مفیدی دست زد که خود رفتاریست آنی از روی هوش واقعی ۲۰٩ و دلیل است بر وجود امعان نظر ۲١۰ . ۵ طبقۀ سوّم حیات (آثار انسانی) – بیش از اینکه مستقیما در انسان و طبیعت وی به بحث پردازیم خصایص حیاتی او را از لحاظ تقسیماتی که تا به حال در آثار حیاتی وی شده است می نگریم. از آنچه تا به حال در باب گیاه و جانور نگاشتیم چنین مستفاد می شود که جلوه های حیاتی دارای طبقۀ دیگری نیست و آنچه از لحاظ اساس و اصل ُدر دو طبقۀ اوّل موجود است شاید در طبقۀ سوّم پیچیدهتر و پ رآب و تاب تر پیش بیاید و بس. ازین رو نیز بعضی نویسندگان اصرار عجیبی دارند که انسان یعنی خالق تمدّن را حیوانی در ردیف حیوانات دیگر دانند و در عین حال فصل تازهای به عنوان انسانشناسی ۲١١ در علوم جدید باز کنند و از تمدّن وی سخنان بزرگ به میان آورند. به ّنظر دقیق اگر تمدّن، مج ی ال آثاری باشد غیر از جلوه های طبیعتی که خالی از وجود انسان تصوّر شود، باید وجود شروط و عللی را غیر از آنچ ه آثار نباتی و حیوانی را به وجود میآورد نیز خالی از شبهه و تردید دانست. ما نیز بی شبهه باید در جستجوی آن شروط و علل که اساس کار ماست باشیم. لیکن بعض از مؤلّفین جدید ۲١۲ که هنوز میان خود و سیاهان در زندگی عادّی فرق می گذارند و برای خویشتن مزایائی و حقوقی در نظر می گیرند متأسّفانه در عالم نظر برای پیش بردن اغراض خود بشر را در همۀ خصوصیّات در ردیف حیوانات می شمارند. شکّی نیست که باید نقاط ضعف تصوّر آنها را نشان 209 actual intelligent behaviour 210 Einisicht = insight 211 anthropologie 212 York. . New A Scientific Theory of Culture and Other Essays , Broisloaw. (1944). Malinowski

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2