اصول تعلیم و تربیت

123 داد یا به اصطالح «ترمی نولوژی» ۲١٣ و تعبیرات علمی آن ها را فهمید و دوباره تعبیر کرد. یکی ازین مؤلّفین در باب طبیعت انسان می گوید که برای فهم «رفتار منظّم انسان» ۲١4 مفهوم «احتیاج» ۲١5 کمک فراوان می کند ولیکن این اشتباه محض است زیرا که احتیاج اساس فعل و انفعال های جانور نیز هست و با این حال صاحب فرهنگ و آن گونه «رفتار منظّمی» که موصل به تمدّن باشد نیست، یا اینکه به نظر همان نویسنده باید طبقۀ سوّم حیات را عبارت از انبعاث احتیاجات ثانویه ۲١6 دانست به این معنی که دستگ اه تمدّن را باز از احتیاجات اوّلیّۀ حیات استخراج کنیم و آن را نتیجۀ سلطۀ حیرت آور مخلوق (یعنی تمدّن) بر خالق خود (یعنی انسان) بدانیم چنانکه بشر امروز واقعا به سوی چنین پرتگاه فکری می رود و شخص مطّلع محرّکات فکری «هگل» حکیم را منتها به صورتی منحرف و منحط درینگونه افکار بی مایه می بیند که «نوخاستگان» پس از او آن اشارات را درست نفهمیده و بی جا بکار بردهاند. از این تصویر پائین تر و بیمایه تر تصوّر دیگریست که محرّکات انسانی را منحصر در می داند. گوئی این محرّکات در جهان گیاه و جانور نیز نیست. هر گاه در نبات و حیوان این سه محرّک موجود نبود امکان گمراهی و انحراف فکر در باب انسان بیش تر ازین بود ولیکن نارسائی این نظر پرآشکار است. هر گاه از تکامل جسمانی انسان از لحاظ «آ ناتومی» و وظایف االعضاء و از استقالل بسیاری از احتیاجات و سائقه های انسانی که در جای خود ممیّز وضع او از حالت جانور به معنای اعم می باشد صرف نظر کنیم باید از لحاظ «نمود شناسی» ۲١٧ به جلوه های زندگی او پردازیم و از آن آثار نیز به خصوصیّت طبقۀ سوّم حیات وی پیبریم. 213 terminologie 214 organized human behaviour 215 need 216 derived needs 217 phénomenologie

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2