اصول تعلیم و تربیت

12 بحر مکاشفت متفّرق بود که اصل اجتماع را در وجود انسان بیابد. او در زمانی که «اهل مغالطه به صرف اینکه وجود انسان پایۀ مادّی نیز دارد بر آن سرند که وی را تحت فشار مادّی و مکانیکی گذاشته و با غرض ورزی تمام از مقام مخصوص انسان چشم بپوشند» دانشجویان را در مقابل سهام جدل و مغالطه ارباب غرض بی سالح و عریان میدید . او در این برهوت مقام انسان را بزرگ می دید. از این رو همواره سعی می کرد که از جهان تعلیم و تربیت نقبی به روان انسانی بزند و از وحدت جهان تعلیم و تربیت به وحدت حقیقی جهان دست بازد. مطالعات او در زمینه های گوناگون راه گشا بود. فی المثل ابداعاتی که در زمینۀ ترجمه و احاطه ای که به زبان های خارجه– به خصوص آلمانی – داشت بی نظیر بود. واژه ها در دست او همچون موم نرم بودند و به نوشته هایش قالب دلپذیری میدادند. نظریاتی که در باب ترجمۀ مقدّمه ارادۀ معطوف به قدرت ابراز داشته است از هر نظر حائز اهمّیّت است. ترجمه های هوشیار خود احتیاج به بحثی جداگانه و مطول دارد. همچنین استاد عزیز ما تحقیقاتی در باب انتخاب واژه های فارسی در برابر اصطالحات فلسفی و جامعه شناسی خارجی نمود و واژه های پیشنهادی او کامال در قالب مفهوم تمام عیارشان جا افتادند که ذیال به چند مورد آن ها اشاره میکنیم:( )۵ صورت نوعی archétype جهانبینی conception of the universe تعقّل انگارسازی ideation نیستگرایی، هیچگرایی، ال گرایی nihilism خرد ناب، عقل بحت pure reason توجّه خاص دکتر هوشیار به نظام ارزش ها سبب می شود که منتخبی از «ارادۀ معطوف به قدرت آزمایشی در دیگرگونی همۀ ارزش ها» اثر نیچه را از آلمانی به زبان فارسی ترجمه کند و در مقدّمۀ هوشمندانه ای که بر این اثر نگاشته حقایق و نقطه نظرهای خاصّی را می توان دریافت که قابل تعمّق است و نظر خوانندۀ عزیز را به قسمتهای منتخبی از آن جلب میکنم: به یقین حکیمی که شاهکار و مشهورترین اثر جهانی خود را به نام بزرگ ترین شخصیّت تاریخ ایران یعنی زرتشت معنون ساخته است جالب توجّه هر ایرانی

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2