اصول تعلیم و تربیت

139 «تکبیت» ۲45 می شود ولی از جای دیگر سر بیرون می آورد. در هرحال کشش طبیعی در اعماق وجود بی آنکه شخص بداند با نیروی بدوی خود فعّال و نافذ است. چون سرچشمۀ بسیاری از اشکاالت آموزش و پرورشی را در همین منطقه باید جستجو کرد، به نحو اختصار به مکتب «زیگموند فروید » استاد فقید اطریشی پیشرو مکتب «تحلیل روح» اشاره می کنیم. این دانشمندمی گوید عصبیّت ها و امراض روحی و بسیاری از اشکاالت تربیتی نتیجۀ جبریست که همین کششهای اسکات ن ا شده از پی دارند و درین مورد سه نظر دارد: .١ ثبات قوّه .۲ صرف قوّه .٣ محل قوّه نظریّۀ ثبات قوّه ۲46 این است که هر گاه یکی از کششها به سبب عدم انطباق با مطلوب احتیاجات ثانویۀ (صفحۀ ١۲۰ ) زندگی از قبیل اخالقیّات و اجتماعیّات، ترضیه نشد و هیجانات آن «تکبیت» گردید مقدار انرژی آن تحریکات «تکبیت» شده ثابت می ماند به این معنی که محرّک طبیعی بدون اینکه به مقدّرات و سرگذشت ۲4٧ خارجی خود توجّهی کند در هر حال به همان نیرو باقی میماند. نظریّۀ صرف قوّه ۲4۸ در پی سرگذشت واقعی نیروهای «تکبیت» شده و مقدار قوّۀ تحریکیّۀ آنها می رود و در نوع ظهور آنها تحقیق میکند. نظریّۀ محل قوّه ۲4٩ که در مقادیر نیروی «تکبیت» شده تحقیق می کند که مثال در حال حاضر در چه نقطه ای از نظام ذهنی است، آیا در طبقه ایست که محتویّات آن غیرقابل استشعار است (شعور باطن) یا در طبقۀ قابل استشعار است یا در صحنۀ روشن ذهن است (ص ١٣٣ و ١٣۴ ) مانند استعداد امراض روحی در حال کمون (مثال در حین تندرستی) و استعداد امراض روحی هر گاه شرایط بروز آن فراهم باشد و همچنین استعداداتی که فعلیّت پیدا کردهاند. 245 Verdrängt = refoulé عقب زده و رانده (به ژرفای ضمیری). 246 dynamischer Gesichtspunkt 247 destiny 248 ökonomischer Gesichtspunkt 249 topischer Gesichtspunkt

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2