اصول تعلیم و تربیت

144 نوع جلوۀ سائق در حال جذب بدین قرار است: به شیء توجّه میکند خوشحال میشود شیئی را در تملّک خود میآورد آن را مورد استفاده قرار میدهد آن را با خود یکی میکند این جریان و عمل صرف نظر از موضوع آن در همه جا مساویست و در حکم قانون است. در مورد غریزۀ تغذیه و غریزۀ شهوت به معنای اخص همین جریان مشهود و در مورد کششهای روحانی نیز همین جریان موجود است. به همین لحاظ نیز شعرا و عرفای ما توانستهاند تا به حد معلوم با الفاظ معشوق و جذبه و هجر و وصال بازی کنند و سپس بعضی به عشق حقیقی و برخی از عشق مجازی و امثال آن دم زنند، در صورتی که در واقع اصال و ابدا درین جهان، مجازی نیست! دوّم – سائق انجام کار و سائق «سودمندی» است، سوم – سائق فعّالیّت است، چهارم – سائق قدرت است،

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2