اصول تعلیم و تربیت

145 پنجم – سائق زندگی برای تعدیه است ۲66 . در یکی از کتب تازهای که در فن آموزش تألیف یافته و درین اواخر به نظر نگارنده رسیده است ۲6٧ باز صورتی از امیال و غرایز دارد که به نظر مذکور ما نزدیکست. لیکن درین مورد وظایف عمدۀ حیاتی را بنا بر تقسیمات معمول در زیستشناسی که عبارت باشد از تغذیه و نمو و تولیدمثل در نظر میگیریم. آنچه از لحاظ کشش ها به این سه وظیفۀ مهم حیاتی نسبت متقابل دارد عبارتست از: کشش صیانت نفس کشش اشتغال کشش جنسی که می توان مظاهر سائقی دیگر را که متفنّن ین ذکر کرده اند به همین سه کشش تحویل نمود یا اینکه عبارت از مراحل تکاملی یکی ازین سه کشش دانست. سائق صیانت نفس عموما درین موارد جلوه میکند: گرسنگی، تشنگی، تهیۀ پناهگاه، النه و آشیانه ساختن، ذخیره کردن (غلّه و میوه به وسیلۀ حیوانات)، انواع گردآوردن ها از قبیل جمع کردن تمبر پست، جمع مال، حتّی تشکیل موزه که خود یکی از جلوه های صیانت نفس است، ترس، نگرانی، برخویشتن لرزیدن که در حقیقت جلوۀ انعکاسی ترس است، جلب احترام، میل به قدرت، جاه طلبی، باالخره آنچه مجلّای «منی» باشد، حتّی تصوّر بقای روح پس از مرگ و میل به خلود و جلوه های عالی دیگر از قبیل فناء فی اللّه برای بقاء باللّه همه سر به سر از جلوه های میل به صیانت نفس است که ادنی مرحلۀ آن که مشترک فیه گیاه و جانور و انسان باشد جذب و گرسنگی و تشنگی است و اعلی مرتبۀ آن که مجلّای کمال انسان باشد فناء فی اللّه برای بقاء باللّه است و تعبیرات دیگر از قبیل خلود و بقاء روح پس از موت همه مؤ یّد سیر ارتقائی این کشش اساسی است زیرا که انسان عقل دارد و می بیند که همه می میرند و می داند که بِه اقرب احتمال او هم خواهد مُرد ازین لحاظ نیز برای ارضاء سائق صیانت نفس در 266 drive for transitive life 267 New York. Modern Teaching, Practice and Technique. , J. H. (1945). Panton

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2