147 تاریخ بشر نیز به آثار آن مشحون است به سه لطیفۀ انسانی یعنی تسلیم و رضا، تحرّی حقیقت و بقاء باللّه منتهی می شود که در واقع می توان آن حاالت را پس از عبور از مراحل مختلفه از جمله مطلوب های آموزش و پرورش دانست و هر سوق دیگری را انحراف از صراط مستقیم طبیعت انسان یا «ارتجاع» به سوی مبادی تاریخ و سیر قهقری– هر گاه اصالحیّون سیری در طول زمان ممکن باشد – تلقّی نمود. علمای دیگر از قبیل «برون » زیستشناس سابقالّذکر بنا بر آزمایشی که با مورچگان نموده اند به این نتیجۀ مهم رسیده اند که سائق شهوت و بقاء نوع قوی ترین کشش است.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2