اصول تعلیم و تربیت

150 در مرحلۀ دوّم چون ارزشی که ادراک شد مربوط به چیزیست و مترتّب بر آن، ممکنست محرّک اراده نیز واقع شود. هر ارزشی که ادراک شد بنا به گفتۀ «لیندورسکی» ۲٧٣ کوشش و طلبی در انسان ایجاد می کند. همین طلب و شوق که در آینده آن را از لحاظ زمینۀ انعطافی و توجّهی و همچنین «رغبت» خواهیم شناخت اراده را فعّال میکند. ازین رو هیچ ارادهای نیست که مسبوق به ادراک ارزش نباشد و ممکنست گفته شود پس هیچ اندیشه نیز نیست که قضاوت عینی و کلّی کند ولیکن این ایراد بجا نیست زیرا که شرط وصول فکر به ًنتایج کل ی، محرکّات مخصوصی است دیگر. مقدّمة باید دید چه نوع ادراکات ارزشی اندیشه را به جوالن آورده گذشته ازین روشنست که حقیقت یعنی صدق ادّعا و اعتبارات یعنی آنچه حقیقتش نزد بشر تصدیق شده است؛ هر دو ارزش اند و ادراک آن ها خود شرط اصلی طلب معارف عینی است ۲٧4 . درین باره در مقدّمۀ تناقض اوّل نیز سخن به میان خواهد آمد. 273 Lindworsky 274 -Geistige das Objektiv به ». الح «هگل اصط

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2