اصول تعلیم و تربیت

163 «احاطۀ نظری بر منظومهایکه بعضی عوامل آن وجود خارجی دارد و مورد تجربه واقع شده است و برخی دیگر در حالت منتظرۀ شخص عامل موجود می باشد و با وجود اینکه تصوّر قبلی که همان حالت منتظره را ایجاد می کند وجود خارجی ندارد و کامال ظلّی و تبعی است باز در آن منظومه وارد و احاطۀ نظری بر آن ممکن میباشد.» فکر – هر گاه این احاطه را تحت عنوان تفکّر درآوریم خاصّۀ مهم فکر عبارت از تصوّر «وضعی» قبل از وجود آن ۲٩۸ می باشد که شخص متفکّر را پیش از وصول، در جهان اندیشه به آن چیز یا به آن وضع مربوط و متصّل می سازد. در این مرتبه از فعّالیّت نفسانی طفل میداند چرا قند میخواهد. هدف ارادی در نظر می گیرد. به وسیله می گراید و در پی راه وصول می گردد. پس ارادۀ احتراصی نیز که آن را به سبب پیروی از سائق ها و غرایز «احتراصی» می نامیم نسبت به جوش و طغیان سادۀ نباتی و غریزی (حیوانی) ساختمان پیچیده تری دارد در صورتی که در واقع همان 298 anticipation

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2