171 اینکه در نظر شخص مرید ارزشی بر آن مترتّب باشد و ادراک آن تغییری در جهت سیر و در فعّالیّت نفسانی پدید آورد. «کرشنشتاینر» سابق الّذکر موضوعات را بدین گونه طبقه بندی کرده است: .١ اشیاء ٣١۰ که عبارتند از تراکیب عالم طبیعت مانند گیاه، حیوان، اهویه، همچنین گرما و سرما، کوه، ستارگان و آنچه ازین قبیل است که می ّتوان با حواس «حس» کرد. .۲ امتعه ٣١١ به ّ معنی اعم آن یعنی آنچه انسانی است و آنچه به دستیار ی عقل به وجود آمده از قبیل انواع مصنوعات تمدّنی همچنی ن آهنگها، سمفونیها، نظام های مذهبی ٣١۲ و تشکیالت ملّی و دولتی (اجتماعی) و قانون اساسی و امثال آن. .٣ ّ چیزهائی که خاصیّت نشانی ٣١٣ دارند از قبیل سنن و آداب، اعیاد ملّی و امثال آن که بشر در جمیع مراحل تمدّن خود داشته و از جمله لوازم حیات تمدّنی است تا آن را طبیعی کند. تقسیم بندی مذکور از جمله طبقهبندی های بی شماریست که دانشمندان ملحوظ داشته اند. یکی دیگر ازین گونه تقسیمات را در جای دیگر این کتاب (ص -١۴۲ ١۴٣ ) به قلم آوردیم و باید اقرار کنیم که نمی توان تکثّرات عالم را کامال در چنین طبقهبندیها گنجاند و شاید نظم جهان نیز وابسته به چنین تقسیماتی نباشد لیکن محقق این است که انسان موجودیست «کلّی بین» و به قول یکی از علماء «ماشین تجرید» است و بنا بر این خصیصه، مدام میل دارد کثرت را به مخرج واحدی از قبیل این گونه تقسیمات تحویل کند. وظیفۀ آموزش و پرورش این است که به استقبال این خاصّه در اطفال و جوانان برود و آن ها را به نظام ارزشها ٣١4 وارد کند و ارزش ها را در متربّی و بهّ وسیلۀ او در جهان خارج از انسان متحق ق و متجسّم ٣١5 سازد. ۴ 310 les choses 311 les biens = goods = Güter 312 شاعر ایرانی نیز بر این مورد اطالق «متاع» کرده چنانکه می گوید: «متاع کفر و دین بی مشتری نیست». 313 symbolique (رجوع شود به صفحۀ )١۵١ -١۵۰ 314 order of values = Wertordnung 315 concretion of value = Wertkonkretion
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2