210 حصر در عالم نبات و حیوان یعنی هر جا که نمو و رشد دیده میشود گردیده است. اساس این تعمیم و تخصیص هر دو در مفهوم لغوی تکامل به خودی خود گذاشته آمده است. اگر معنی تکامل را با معنی جریان و حدوث مترادف فرض کنیم، یعنی صفات "اخص" را کنار گذاریم، به یقین حاصل ما "اعم" خواهد بود و بدین ترتیب مفهوم تکامل را به معنای "پانتا - ری" ٣65 (همه چیز در حرکت است) نزدیک کردهایم. لیکن هر گاه روش دیگری پیش بگیریم و به تبیین و توضیح تغییرات و تشکل موجوداتی که کلمه تکامل در ضمن مباحث راجع به آنها استعمال می شود بپردازیم می بینیم که مفهوم تکامل همه جا یکسان نیست، و در ضمن نیز به مفاهیم مختلف تکامل پی میبریم . درمی- ی ابیم که هرچند معنی تکامل در اصل، حالت تمام بودن و درست بودن است با این حال "تمام بودن" و "درست بودن" در عالم جماد مانند "تمامیت" الماس و در عالم نبات مانند "تمامیت" گل و در عالم انسان مانند "تمامیت" و نهایت رشد طبیعی و عقلی او و در عالم مصنوعات او مانند تمامیت و کمال شعر، کمال موسیقی، نقاشی و تجسّمات سایرۀ او در هر مورد به نحوی خاص جلوه می کند. و چنانست که در هر یک از این امثله تکامل معنی خاص و موجب خاص ی دارد. از این لحاظ بار دیگر می توان دید که میان کلمات و معانی آنها فرقی است بزرگ و معانی عبارت از محتویات قوالب الفاظ است که به لحاظ ادراک عقلی می توان آنها را مفاهیم نامید و 365 panta rhei
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2