اصول تعلیم و تربیت

216 چنانکه دیدیم در مفهوم تکامل و ارتقاء معنی و حقیقت حدوث و "شدن" موجود است و دیدیم که حدوث و "شدن" نیز نسبت بهمفهوم تکامل و ارتقاء معنی عام دارد و از این نظر نیز بعضی از علما مانند "دریش" ٣6٩ آلمانی مفهوم تطور و تکامل را بر حدوث توده خاک نیز اطالق کرده اند گو اینکه آن را به قید تراکم، تطور یا تکامل "تراکمی" خواندهاند. به همین سبب عالِم معروف "دوبر" ٣٧۰ آن را تکامل مجازی نامیده، چه تطور تراکمی در واقع فاقد شرایطی است که مفهوم تطور و ارتقاء یا ساده تر بگوئیم تکامل نباتی و حیوانی در بر دارد در صورتی که تکامل در دنیای حیوان و نبات عبارت از بیدار گشتن استعدادات و قوای مخصوص و متراکم و مکنون در تخم می باشد؛ ع الوه بر آن عبارت از تطور و ایجاد صوریست از اشکال و صور دیگر که باالخره یک موجود مختلفة االجزاء وحدانی را که باز امکان کمال و ارتقاء در او هست به وجود میآورد. یک چنین تکاملی هم دارای قوانین اصلی زمان و مکان و حرکت و ماده است که از لحاظ تشکیل توده شن الزم می باشد و هم دارای قوانین اصلی تبلور است و هم حائز و واجد قانون علیت. تنها یک چنین تطور و ارتقائی را می توان تکامل حقیقی نامید که زبانزد هر کسی است و چنانکه دی دیم این تکامل نیز با تکامل مجازی مذکور در فوق تفاوت کلی دارد و یکی نیست. 369 Driesch 370 De Baer

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2