اصول تعلیم و تربیت

248 افزایش را یکی می داند و از همین جا نیز آن گونه عوام فریبی علمی که از اواسط قرن نوزدهم رواج یافته است شروع میشود. ب – تجانس و تنوع عجب نیست هر گاه "سپنسر" با مقدماتی که ذکر شد برای حدوث تنوعات جهان یا امر متنوع 4۲٩ در موجود جاندار به قوانین فیزیک متوسل گردد. در صفحات اول از جلد دوم از شرح حال خود می نویسد: تنوعات و تغییرات محصول ضروب معالیل یا نتایجی است که در پی هم به ظهور می رسد: "این ادعا باز به نظر اساسی و طرز فکر وی راجع است که همیشه در پی کمیت و عدد است. "برگسون" فرانسوی صاحب کتاب "تکامل خالق" کار و طرز فکر "سپنسر" را به این گونه خالصه می کند: "سپنسر موجودات تکامل یافته را بههم میچ سباند و تصور می کند که معمای تکامل را پیدا کرده است. در صورتی که خود را فریب میدهد." و به همین طریق نیز تنوعات عالم نبات و حیوان را از تصور ماده که اجزای آن یکنواخت و باهم متجانس است یا اینکه باید فرض شود به وسیله حرکت و قوه بهوجود میآورد. اگر انسان درست در قضیه تکامل ساده 4٣۰ که "سپنسر" طرح می کند دقت کند می بیند که اصل یکنواختی و تجانس ماده در مورد تشکیل توده شن که به اعتباری نمونه کوچکی از تشکیل منظومه شمسی است، به تنهائی کافی نیست، در مورد ارتقاء نباتات و 429 hétérogène 430 simple evolution

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2