28 متربّی منطبق می سازد و چنان می کند که گوئی تکامل فرهنگی نوع انسان 5 در تکامل فرد 6 نیز متجلّی است. توجّه مذکور از این لحاظ نیز مهم است که هنوز دانشجویان ما آثار مراتب وجود را از جماد و نبات و حیوان و انسان غالبا مخلوط میکنند. در عصری که اهل مغالطه به ص رف اینکه وجود انسان پایۀ مادّی «نیز» دارد بر آن سرند که وی را تحت فشار مادّی و مکانیکی گذاشته با غرض ورزی تمام از مقام مخصوص به انسان چشم بپوشد، دانشجویان چشم و گوش بستۀ ما ورزش منطقی «ندیده» حتّی نوع و جنس را از یکدیگر تمیز «نداده» در مقابل سهام جدل و مغالطۀ ارباب غرض بی سالح و عریان ایستاده اند، نه اینکه هر نوع تعیّن و حدّی در نظر ایشان محو می گردد گاه نیز انسان را به رتبۀ ّگیاه و حیوان تنزل می دهند و مقام «موضوع پرورش» یعنی متربّی به هیچ روی بر ایشان آشکار نمی گردد. برای رفع این گونه بی خبری در مدخل این فن شریف بحث در باب انسان نیز الزم می نمود. * نکتۀ دیگر که به یادآوری آن نیازمندیم اینکه دانشجویان در بدو اشتغال به اصول آموزش و پرورش تصوّر می کنند که با حضور ساعاتی چند در محضر استاد قادر بر حل ّهر گونه مُعضل تربیتی خواهند بود و کلّیۀ موضوعات نظری و عملی این فن فرّار را فرا خواهند گرفت، در همین مقدّمه باید دفع این توهّم کرد و چنانکه از عنوان نیز برمیآید گفت که در این کتاب تنها به بحثی اصولی خواهیم پرداخت ورنه: - آموزش و پرورش عملی - آموزش و پرورش تجربی - نظام های آموزش و پرورش - علوم ممد آموزش و پرورش - آموزش و پرورش در مقاطع و مراحل مختلفۀ حیات - آموزش و پرورش از لحاظ علم االجتماع - آموزش و پرورش از لحاظ اقتصاد 5 phylogénie 6 ontogénie
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2