49 کفش دوز هم مشمول این وظیفه (فونکسیون)اجتماعی هست، در صورتی که مطلوب اینست که همان ها نیز فاعل و عامل و مختار و آفریننده بار آمده باشند. هر جا که مهارت و آفرینندگی و اختیار و استشعار پدیدار بود آنجا نیز تربیت به معنای مطلوب ما موجود است. آیا انسان موجودیست مخالف اجتماع – تعریف و هدف تربیت را از لحاظ «امیل دورکهایم» 4٧ فرانسوی یکی دیگر از دانشمندان که به جنبۀ اجتماعی آموزش و پرورش اهمّیّت می هد نیز شرح می دهیم. این حکیم ابتداء در باب مطلق نفوذ بحث میکند و آن را به دو قسمت اساسی منقسم میسازد: اوّل – ّ نفوذ محیط مادّی اعم از نفوذ طبیعت و اشیاء دوّم – نفوذ محیط انسانی یعنی نفوذ انسان در انسان و آن را دو قسم میداند: الف – نفوذ همسن ها در همسنها و معاصرین در معاصرین ب – نفوذ بزرگ تران در کوچکتران «دورکهایم » همین نفوذ بزرگ ترها را در کوچکترها را تربیت می نامد و می گوید: C'est á elle qu'il convient le mot d'éducation بن ا بر این تربیت را عبارت از عملی می داند که نسل بالغ در بارۀ نسلی که هنوز برای زندگی اجتماعی قادر نیست معمول می دارد. هدف تربیت را درین می داند که در خردساالن بعضی حاالت جسمانی و عقالنی و اخالقی را ترقّی دهند و آن ها را برای زندگانی در جامعۀ سیاسی و در محیط مربوط به خود ایشان مهیّا سازند. L'éducation est l'action exercée par les générations adultes sur celles qui ne sont pas encore mûres pour la vie sociale. Elle a pour objet de susciter et de déveloper chez l'enfant un certain number d'états physiques, intellectuels et moraux que réclament de lui et la société politique dans son ensemble et le milieu social auquel il est particulièrement destiné. اشکالی که بر نظریۀ «دورکهایم ِ» وارد است درینجاست که می گوید: انسان تربیت شده دارای دو وجود است؛ یک وجود شخصی و فردی l'être individual و یک هستی ا جتماعی l'être social از قبیل عقائد اجتماعی: مذهبی، اخالقی، سنن ملّی. این هستی 47 Émile Durkheim ِجامعهشناس معروف فرانسوی صاحب کتاب Sociologie Éducation et .
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2