52 و وظیفۀ عمل تربیتی را ترقّی اصل اجتماع در انسان و کشتن شخصیّت در او می داند و میگوید: développer la sociabilité et amortir la personnalité ِ و هدف تربیت انفرادی در نظر وی زندگی کردن برای دیگران است که در این جمله مجسّم میشود: vivre pour autrui و قریب به مفهوم این مصراع است: عبادت به جز خدمت خلق نیست! پرورش انتفاعی – ِ هدف «اسپنسر» 4٩ انگلیسی در آموزش و پرورش هدف شخصی و انتفاعی در جامعه از لحاظ زندگیست. این حکیم هدف تربیت را در مهیّا ساختن جوانان برای مواجهۀ با وظایف و مشکالت زندگی دیده در کتاب معروف خود «تعلیم النی و و تربیت عق اخالقی و بدنی» 5۰ می گوید: تربیت باید برای زندگی کردن سودمند باشد. زمان تربیت زمانی است که ما برای زندگی چیزها یاد می گیریم. ازین رو باید به راه و رسم زندگی آشنا شد. باید تربیت جسمانی را مهّم شمرد و فهمید که وظیفۀ عضو جامعه چیست. باید سرچشمۀ خوشبختیها را به وضعی که طبیعت نشان میدهد شناحت. باید نیروی خود را برای بیش ترین استفادۀ خود و دیگران به کار انداخت. حاصل اینکه زندگی کردن کامل باید آموخت. اسپنسر وظایف پرورش را این گونه ال خ صه میکند: .١ ّمهیا ساختن شخص برای بقای مستقیم نفس خود .۲ ّ مهیا ساختن شخص برای بقای غیرمستقیم نفس خود .٣ ّ مهیا ساختن شخص برای انجام وظایف پدری و مادری .۴ مهّیا ساختن شخص برای انجام زندگی اجتماعی .۵ ّمهیا ساختن شخص برای فراهم کردن وسایل تفریح و دلنشین ساختن زندگی صیانت نفس – چنانکه دیدیم «اسپنسر» آموزش و پرورش را به لحاظ سودی که برای زندگی دارد در نظر گرفته است لی کن نظرات وی در انگلستان اساسا بی سابقه نبوده زیرا 49 Herbert Spencer ١٩۰٣-١۸۲۰( ) حکیم انگلیسی . 5۰ این کتاب را جناب رضا قلی خان هدایت (نیّرالملک) به فارسی ترجمه نموده و به ضمیمۀ مجلّۀ تعلیم و تربیت انتشار دادهاند.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2