60 خود با مراجعه به اساس مشترکی که اصول آموزش و پرورش حول آن دائر است امکانپذیر می باشد. این اساس مشترک نیز همان «وضع حاضر تربیتی» یعنی اضافه ٧۰ و ارتباط میان طفل و هدف است. ۶ علّت مبالغه در اصول و هدف – بن ا بر توضیحات مذکور باید هر گونه نظر شخصی و اعتباری را از مبحث اصول خارج کرد، چه این مبحث باید نمایندۀ روابط ضروریهای الزمۀ که یک نظام عینی است باشد، تا چنین روابطی محصور در فرض شخصی نماند بلکه در مورد هر موجود انسانی روا باشد لیکن اصولی که تا به حال مطمح نظر بوده هیچ کدام متأسّفانه از جنبۀ اعتباری خالی نیست به این معنی که شاید در موردی به خصوص و دربارۀ شخصی معیّن روا بوده ولیکن به غلط یا به غرض تعمیم یافته است. این قدر مسلّمست که هر اصلی تابع هدفیست و چون هیچ هدف نیز نیست که بر هر زمان و هر مکان اِطالق پیدا کند پس هیچ اصل هم نیست که در هر مورد مسلّم و مفید به یقین باشد. بدین طریق تناسب متقابلی میان طرح هدف و اصل مربوط به آن وجود دارد زیرا برای رهنمائی و ادارۀ «جریان ارتقائی و تکاملی» (ص ۵۸ ) معلّم ّرهنما باید هدفی یا هدف هائی در نظر گیرد و برای تحقق هدف ها باز از اصولی رعایت کند. پس چنانکه سابقا مذکور افتاد که باید مبحث اصول از هر گونه نظر شخصی و هر گونه وجه اعتباری خالی باشد در مورد اتّخاذ هدف نیز همین را تکرار می ّکنیم: فرمول ّهدف نیز باید خاصی ت صوری و ظرفی ٧١ یعنی بالتبع خاص یّت تعمیم داشته باشد. این است که هدف تربیت را استاد فقید نگارنده «آ. فیشر » عبارت از «پرورش به سوی ارادۀ متمایل به ارزش» ٧۲ en Willen die Erziehung zu einem wertgerichtet می - د انست. «تمایل به سوی ارزش» ٧٣ zum Wert der Wille تعبیر از هدفیست که بر شرایط مختلف منظبق میگردد. عالوه بر یک چنین هدف جامع و کلّی، هدف های جزئی بی شمار دیگر را نیز باید در نظر گرفت زیرا که هیچ وقت متربّی به معنای اعم موضوع ِ تربیت نیست بلکه مربّی پیوسته با شاگرد در موارد اخص آن یعنی با زید و عمر و بکر 70 relation 71 formal 72 -directed will education towards a value 73 will towards value
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2