71 عمل و اجراء اصول ١ استقراء اصول و جهت سیر عمل پرورشی – مشکالتی که در نتیجۀ هدفهای یکپهلو و تعمیم آن ها ممکنست پیش آید معلوم شد. اکنون می توان با کمال اطمینان اصول را از راه تجربه به دست آورد. اصطالحاتی که برای تسمیۀ هر یک از اصول به کار خواهیم برد همانست که استاد فقید «کرشنشتاینر» در کتاب مهم خود «نظر در آموزش و پرورش»معمول داشته است ۸۸ . وی، هر یک از اصول را از هدفی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته مشتق دانسته است. چون در این کتاب هدف وی را کامال برای عمل تربیتی کافی ندانستیم بنا بر این اصول را از انتظاراتی که مردم از پرورشکار و دستگاه پرورشی دارند استخراج میکنیم. مربّی یا رابط – پرورشکار خود رابط و واسطه ایست میان اعتبارات تمدّنی موجود و روان هیئت پذیر طفل. او نیز خود فردیست که حدود و قیودی دارد. درین هر دو امر مسلّم یعنی رابط بودن وی و حدود شخصی وی نکات مهمّی پنهانست که نمیتوان عجالة در بحث آن وارد شد. همچنین اوضاع مختلفی که در پرورشکاران مختلف مشهود است امر آموزش و پرورش را پُر اعتباری و نسبی جلوه می دهد: این موضوع را نیز عجالة مسکوت می گذاریم و فقط درین مورد چنین فرض می کنیم که معلّم میتواند اصول ممکنه را به کار بندد و در هر مورد اصل الزم را مأخذ عمل پرورشی خود قرار دهد و نیز فرض می کنیم که از عهدۀ رفع حدود و قیود شخصی خود هم برمی آید. آنچه در هر حال باید از معلّم و بالتبع از دستگاه تربیتی انتظار داشت اینست که در هر مورد مثال از خود سؤال کند چه اصلی را در فالن موقع باید به کار برد تا به هدف مطلوب رسید و باید انتظار داشت که هیچ وقت العن شعور و بی حساب هر اصلی را در هر 88 در این چهل سال اخیر غالبا در کتب تعلیم و تربیت از اصول آموزش و پرورش ذکری به میان آمده منتها اینکه چون هنوز مفهوم اصل بر مؤلّفین روشن نبوده هر امری را که به نظر ایشان مهم می آمده اصل می خوانده اند چنانکه یکی از علما ده اصل و چهار مطلوب و دستور در آموزش و پرورش تصوّر کرده است از این قرار: -١ اصل حیات اجتماعی -۲ اصل عکس العمل -٣ اصل تمرین -۴ اصل ارث و استعداد -۵ اصل تطوّر(متامورفوز) -۶ اصل هضم و سازگاری -٧ اصل ارتباط و نسبت متقابل -۸ اصل انشعاب -٩ اصل تناوب -١۰ اصل تندرستی و بهداشت. پس از آن چهار مطلوب و دستور را بدین ترتیب میآورد: -١ دستور منطقی -۲ دستور اخالقی -٣ دستور صناعی و هنری -۴ دستور دینی.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2