7 ها، هدایتودیگران زندگی،کتاب ی با ابراهیمگلستان، درباره غیراز اینکه به های ایرانی هم هست، برای ی فیلم ترین سازنده او برجسته و ۱۳۳۰ ی ها، یعنی دهه وقت های سینمایی، در مستندسازیکه آن فیلم مانندی خلقکرده است؛ «موج و ، هیچ باب نبود، شاهکارهای بی ۱۳۴۰ ی هایگوهر» درباره ی خارک، و «گنجینه ی جزیره مرجان و خارا» درباره غیراز قدرتنویسندگی، نثر جواهراتسلطنتی ایران، از این دستاست. به یک از نویسندگان یخودکرده و مانند آن را در هیچ او نیز همواره مرا شیفته ام. نثر او در نثر قدیم فارسی ریشه دارد و از گلستان سعدی معاصر ندیده دیگر، گلستان عبارت خورد. به ها آب می و مقامات حمیدی و امثال آن ی سنت ی قدیم ایران است و نثرش ادامه ی نویسندگان برجسته از سلاله کلی فراموش مانده است. نثرنویسی در ایران؛ امریکه در دوران معاصر به ونسب استکه هزار سال نثر و شعر فارسی و ادبیات ای بااصل او نویسنده هایش مانند نثرش از ادبیات فارسی سر خود دارد؛ داستان ایران را پشت گیرد. چنین استکهسواد کلاسیکاو، با دانشروزگار قدیمسرچشمه می آمیزد همتاست، در هم می اشکه باز هم بی ویژه سواد بصری خودش، و به یخلقیاتآقایگلستان سازد. یکنکته هم درباره و از او موجودی یکتا می دهدوشگفت بگویمو تمامکنم.خلقیاتشبسیاریازمخاطبانشرا آزار می اشبر آثارشچنانسایه افکندهکه از رویخلقیاتش، اینکه صراحت لهجه کنند. اما خلقیات آقایگلستان به ما مربوط نیستو از آثارش را داوری می رویخلقیاتنباید آثارکسیرا بهداوریگرفت. چونخلقیاتهرکسمانند کم تواندماندگارباشد.خلقیاتشدست وجوداوماندگارنیستاما آثارشمی دهد. چونخلقیاتشمتعلق به خودش ی آثارشتغییر نمی داوریمرا درباره وگویبیست هرحال، اینجا آنگفت و آثارشمتعلق به زبان فارسی است. به کنم. باشد که به خواندنشبیرزد. سال پیشرا تقدیم می
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2