بخش سوم: خواب ۱۰۹ راک اند رولی مثل بقیه بود (گیتار الکتریک، درامز، گیتار بیس و کیبورد) ترانهای فارسی در ریتم ششو هشت به قول « سعید دبیری»، آهنگساز گروه، « باباکرمی» 100 به ِجای ریتم چهارچهارم ترانههای راکاندرولی منتشر کرد، ترانهی با ال» که «ای یار ب موفقیت یا در واقع فروش شگفتانگیزی مواجه شد، ترانهی ششوهشتی مناسب رقص و مهمانی که خیلی سرو صدا کرد و بهنوعی مسیر فعالیت هایگروههای مشابه را تغییر داد. در همین سال بودکه فرهاد در دوران اوج بیتبندها با بلککتس به شهرت رسی د و م ت أ سفانه از خوانندگان مطرحشده در آن مقطع و در آن جریان راکِاندرولی ال ایرانی عم تنها او ست که با اعتبار ویژهای در خاطره ها مانده است. فریدون فروغی و ابی هم در دورانی عضو چنین گروههایی بودند ، ولیکوتاهمدت و در اواخر دههی ،۱۳۴۰ یعنی بعد از ۱۳۴۸ . اما فرهاد در اوایل شکل ْگیری اینگروه ها مطرح شد و مطرح باقی ماند. از میان خوانندگان تنها شهرام شبپره با گروه ربلز است که در فضایی دیگر مثل فرهاد موفق بود و با جایگاه متفاوت در فضای موسیقی پاپ ایرانی باقی ماند . درست در همان سالیکه «ای یار بال» به اصطالح هیت شد به فرهاد پیشنهاد فارسی خواندن در فیلم بانوی زیبای من را دادند، آن هم با ترانهای از تورج نگهبان، نه چنین ترانهای: «ای یار ب / ال تو رو به خدا / ناز نکن دیگه / / ال بوم بیا با که ندارم دیگه / قرار و آروم»! ِِِدو: ِمرد ِتنها مسعود کیمیایی با فیلم قیصر ت أ ثیر بسزایی بر سینمای ایران گذاشت، به خصوص اینکه موسیقی اسفندیار منفردزاده روی این فیلم حسابی نظرها را به خود جلبکرد. البته این گزاره غلط است که موسیقی فیلم در ایران با قیصر شروع شد. نهتنها تصنیف خوانی (از همان ۱۳۲۷ به بعد) پای ثابت فیلمهای فارسی بود، بلکه موسیقی فیلم بهمثابهی موسیقی اختصاصی ( اورجینال اسکور ) هم پیش از قیصر تجربه شده بود. آهنگ ساز انی مثل مرتضی حنانه، 100 . «تنه ا گروه فارسی خوان بودیم، گفت وگو با سعید دبیری، موزیسین و ترانهسرا»، شرق ، شماره ی ۳ ،۲۳۵۴ مرداد ،۱۳۹۴ ص .۱۱
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2