بخش سوم: خواب ۱۱۱ فرهاد را در ۱۳۴6 در فستیوال مجلهی اطالعات جوانان در امجدیه دیده 101 و نظرش جلب شده بود. این اجرا پس ذهنش مانده و بهایندلیل برای قطعه ی «مرد تنها» به سراغ فرهاد رفته بود. منفردزاده بارهاگفته فرهاد قسم خورده بود دیگر فارسی نخواند، یعنی بعد از همان تجربهی «اگه یه جو شانس داشتیم». ولی ظاهرا وقتی ترانه ی «مرد تنها» به او پیشنهاد شد آن را پسندیده و ــ مشروط به اینکه اگر از نتیجه راضی نبود، کار با صدای او منتشر نشود ــ پذیرفته بود آن را بخواند. بهگفتهی منفردزاده، او درنهایت از نتیجه راضی بود. «مرد تنها» در اکران عمومی فیلم رض ا موتوری در ۱۲ آذر ۱۳۴۹ برای اولین بار شنیده میشود (جمال امید، .)۵6۴ :۱۳۷۴ صدای محزون و پرف و رمنس درخشان فرهاد که با حسو حالی مناسب موسیقی به خوبی فیلم را همراهی میکند باعث شده این ترانه و موسیقی فوق العاده اش از فیلم پیشی بگیرند . رضا موتوری فیلمی اعتراضی بود و گرایش های چپگرایانه داشت، منتها کمی شلخته بود و با نگاه امروز می توان آن را فیلمی ضد جریانهای روش ن فکری و حتی ضد زن دانست. اما ترانه و موسیقی و اجرای فرهاد اثر موسیقایی درخور توجهی از ترانهی «مرد تنها» ساخته و ازطرفی حضور فرهاد در این فیلم اتفاقی ویژه برای کارگردان و آهنگسازش محسوب میشد. درباره ی این همکاری گفته میشود اسم عماد رام هم به عنوان خواننده مطرح شده بود و کیمیایی آن را رد کرده بود، چون دنبال صدای تازهای بوده! اما فرهاد صدای تازه نبود. فرهاد در دههی ،۱۳۴۰ یعنی در دوران شکوه و موفقیت بیت بندهای ایرانی، یک ستاره بود، ستاره ای منزوی، کم حرف و کمگفتوگو. اولین مطالبی که دربارهی او و بلک کتس منتشر شد به سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ بازمیگردد. او مستقل از بلککتس هم شهرت داشت و مصاحبههایی اختصاصی با او انجام میشد و مجالتی مثل جوانان امروز ، 101 . در ۹ تیر ۱۳۴6 دومین فستیوال بزرگ «گروه های جاز» بهکوشش مجلهی جوانان امروز در ورزشگاه امجدیه (شیرودی فعلی) برگزار شد. فرهاد (تنها و بدون بلککتس )، گروه اعجوبهها ،گروه تکخالها، گروه فکتوری و عارف در این رویداد برنامه اجراکردند ( اطالعات جوانان ، شماره ی ۲۹ ،۳۸ خرداد . )۱۳۴6
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2