بخش سوم: خواب ۱۱۳ شهرت بود. کم کاری هم همین تأ ثیر را داشت. برای بقا ی شهرت باید منظم و مستمر فعالیت میکرد. از دیروز تا امروز موسیقی و هنر قاعده همین است. ولی فرهاد در بند این اصول نبود. گروهی هم به این رویهی فرهاد انتقاد دارند و میگویند که اگر اینقدر حساس نبود، امروز آثار بیشتری با صدای فرهاد در اختی ا ر داشتیم و قضاوت هنری هم سادهتر بود، ْچون تکثر امکان بررسی بیشتری میدهد. بههرروی، فرهاد همان طور که فکر می کرد زندگی میکرد؛ و شاید خارج از قابیکه خودش ساخته بود فرهاد نمی شد .ِ ِسه:ِجمعه «مرد تنها» موفق بود و منفردزاده و قنبری عالقه داشتند دوباره با فرهاد کار کنند، ولی جایی نوشته یا اشاره نشده که فرهاد از موفقیت این ترانه سر ذوق آمده باشد تا دوباره ترانه ای فارسی بخواند. چند سال بعد در مصاحبه ای گفت که ترانه های شهیار و موسیقی منفردزاده را ترجیح میدهد، 103 ولی در همان سال به اجراهای خودش برگشته بود ، یعنی بازخوانی در فضاهایی مثلکوچینی. و در این حالوهوا بود که منفردزاده و قنبری با ترانهی مشهور «جمعه» سراغش رفتند. روز جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۴۹ تعدادی از هوادارا ن سازمان چریکهای فدایی خلق ایران برای آزاد کردن یکی از اعضای دستگیرشدهی سازمان به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل حمله کردند. این اولین یورش مسلحانهی یک سازمان سیاسی علیه حکومت پهلوی در ایران بود. در این حمله چند نظامی و دو عضو چریک های فدایی خلق کشته شدند. بعد هم ده نفر از اعضای این سازمان دستگیر و اعدام شدند. این نقطهی عزیمت مهمی در حرکتهای سیاسی فعاالن چپ در ایران بود و باعثوبانی اتفاقا ت بسیار دیگری شد. از آن جرقه ال های مهمی بود که در بهثمررسیدن انق ب ۱۳۵۷ نقش داشت. اسفندیار منفردزاده رویکرد چپ گرایانه داشت و متأ ثر از این اتفاق در پی خلق ترانه ای مرتبط بود. منفردزاده موضوع دلگیر بودن جمعه را برای ترانهای 103 « . پای صحبت فرهاد»، اطالعات بانوان ، شماره ی ۷ ،۸۵۵ آذر ،۱۳۵۲ صص ۲۱-۲۰ و . ۸۳
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2