بخش سوم: خواب ۱۱۷ ِ ِچهار: ِزنجیری «زنجیری» ترانه ای برای فیلمی به همین نام بود، ترانه ایکه فرهاد خودش آن را دوست نداشت و هیچ وقت هم در هیچ کدام از اجراهایش آن را نخواند. موفقیت «مرد تنها» روی فیلم رضا موتوری و «جمعه» روی فیلم خداحافظ رفیق باعث توجه آهنگ سازان سینمایی به فرهاد شده بود، به خصوص «جمعه» که سرو صدای بسیاری به پا کرد. فرهاد کم کار در یکی از معدود حرکت های اشتباه هنریاش ، البته ازنظر خودش، آهنگ «زنجیری» را خواند. فیلم زنجیری از ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۲ اکران شد و به طبع ترانه هم اولین بار همان موقع شنیده شد، ولی امور مربوط به تولید و ضبط آن در دی ۱۳۵۱ انجام شد. 108 ترانه ی «زنجیری» متعلق به تورج نگهبان بود و محمد اوشال آهنگ سازی و تنظیم کار را بر عهده داشت. ترانه حرفش را خیلی ساده و سرراست می زد و با تصاویر فیلم به خوبی هم خوانی داشت. فیلم را خسرو یحیایی ساخته بود، کارگردان جوانی که در آمریکا تحصیل کرده و آمده بود تا از نگاه خودش با حال وهوای سینمای تجربی فیلمی متفاوت بسازد، اما فیلم نه در فروش موفق بود و نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت. 109 فرهاد کارش را درست انجام داد و موسیقی اوشال هم خوب بود. ترانه ی بدی هم نبود، ولی با گذر زمان فرهاد به این نتیجه رسید که انتخاب آن اشتباه بوده، هرچند ظاهرا با موسیقی و ملودی کار موافق بود، ولی شعرش را دوست نداشت. به طور کل، رویکرد فرهاد در خوانندگی در سال های بعد از انقالب تغییر زیادی کرد. وامداری اش از بلوز به تدریج تعدیل شد و دیگر از تحریرهای اغراق آمیز بلوز استفاده نکرد. به گفته ی همسرش، موسیقی کالسیک زیاد گوش میداد و سمفونی های کالسیک را با نگاه خودش برای او تحلیل می کرد. خواندنش به تدریج ژوست تر و کالسیک تر شده بود، یعنی در ادامه بیش از آنکه سویهی رمانتیک و عاطفی قطعه برایش مسئله باشد، دوست داشت بنمایه ی ترانه را با 108 . «زنجیری پایان مییابد»، فیلم و هنر ، شمارهی ۲ ،۳6۴ دی ۱۳۵۰ ، ص .۵ 109 . جمال امید ( )۱۳۷۴ تاریخ سینمای ایران . تهران: روزنه، ص .6۵۰
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2