خواب فرهاد دربیداری

۱۲۰ خواب فرهاد در بیداری عدم استقبال از آهنگ «مسخ»، علی رغم اینکه کار بسیار زیبایی از مثلث شماعیزاده، اردالن سرفراز المی و منوچهر اس بود، به این دلیل بود که فروش صفحات گرامافون در بازار موسیقی به علت استقبال مردم از پدیدهی نوار کاست بهطور محسوسی کم شده بود و دوم اینکه این کار سنگین ترین کار فرهاد بود که مخاطبان خاصی را طلب میکرد. کاور صفحه هم طراحی چشمگیر و جذابی برای مخاطب عام نداشت: کل صفحه به رنگ خاکستری بود و عکس محوی از فرهاد در یک قاب شیشهی شکسته وجود داشت و طرف دیگر، عکس پدیدآورندگان بود که شماعیزاده پشت پیانو نشسته و بقیه در اطرافش مشغول تمرین هستند. به هر شکل، عمدتً ا صفحاتی که از ۱۳۵۳ تا ،۱۳۵۴ که دیگر فاتحهی صفحه ی ۴۵ دور گرامافون در ایران خوانده شده بود ، منتشر شدند، به جز چند مورد، فروش چندانی نداشتند. استریو دیسکو که متعلق به خسرو الوی بود در تهران سه شعبه داشت. مدیریت شعبهی اصلی آن در خیابان روزولت شمالی (مفتح فعلی) باالتر از میدان ۲۵ شهریور (هفتم تیر فعلی) به عهدهی جانپور بود . او دربارهی نوع فعالیت این نوع کمپانی برایم توضیح داد: کار م ا در ابتدا فروش صفحات گرامافون بود. از اوایل ۱۳۵۱ تهیهی آثار موسیقی به شکل نوار کاست هم انجام میشد، ولی قرارداد ما با برخی از خوانندگان مثل فرهاد، فریدون فروغی، داریوش، شماعیزاده و چند چهرهی جوان جهت انتشار کارهای آنها به روی صفحهی گرامافون به طور انحصاری بود. هم جانپور الن سرفراز و هم ارد ۱۳۵۲ را تاریخ تولید و انتشار این ترانه ها الم کرد اع ند و به نظر میرس د اشارهی شماعیزاده به زمستان ۱۳۵۱ درست نباشد. درمجموع، «مسخ» ترانهی عجیبی بود، الهامی رمانتیک از رمان کافکا که با درگیری های جدیدالوقوع فرهاد با مسئلهی عرفان هم خوانی داشت. ِشش: ِِِاسیرِشب محمد اوشال پیش از «زنجیری»، یعنی همان زمستان ،۱۳۵۱ «اسیر شب» را به فرهاد داده بود. ولی ظاهرا ترانهی فیلم زنجیری در اولویت قرار می گیرد و

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2