بخش سوم: خواب ۱۲۱ ساخت و انتشار «اسیر شب» به سال بعد موکول می شود. «اسیر شب» از سروده های عباس صفاری بود که چند دهه بعد با اشعارش شهرت و اعتباری پیدا کرد. ترانه در استودیو ی مشهور طنین که متعلق به پرویز اتابکی و تورج نگهبان بود ضبط شد. صفاری سالها بعد، یعنی در ،۱۳۹۱ در سالروز تولد فرهاد ، در یادداشتی برای روزنامهی اعتماد دیدار و آشنایی بیشتر با فرهاد به بهانه ی این ترانه را این گونه توصیف میکند: شبی که ترانه ضبط می شد به استودیو رفتم و فرهاد را آنجا دیدم و به او معرفی شدم. بعد از آن هم یکی دو مورد پیش آمد که فرهاد را در مکانهای مختلف دیدم و گفت وگوهای کوتاهی بین ما صورت گرفت. گاهی در کافه فیروز می ال دیدمش. معمو با سر تراشیدها ی در خیابان قدم میزد و میآمد آنجا و کسی هم در خیابان او را به جا نمی آورد و نمی شناخت. آن سالها آغاز شهرتش بود. با خسرو گلسرخی هم فکر می کنم س و الم علیکی داشت که من یکی دو بار دیدم که با گلسرخی سر یک میز نشسته بودند. این ترانه را سال ششم دبیرستان که بودم نوشتم. بنده متولد ۱۳۳۰ هستم. تاریخ دقیق ضبط ترانه خاطرم نیست، ولی گمان می کنم ترانه ۱۳۴۹ ساخته شده بود. آهنگ ساز ی و تنظیم کار را اوشال انجام داده است، از آهنگ ساز ِهای ارتش بود که استعفا کرده و آمده بود کار آزاد بکند. بعدها در مصاحبها ی با آقای بابک بیات خواندم که می گفتند تنها موسیقی دانی که روی او تأ ثیر گذاشته محمد اوشال است و از او بسیار آموخته است. او در آن زمان بین آهنگسازها و موسیقیدانان به خاطر سواد و دانش گستردها یکه در زمینهی ارکستراسیون و موسیقی داشت بسیار مورد احترام بود... . 110 فرهاد همین دو همکاری را با اوشال انجام داد و از نتیجه هم چندان راضی نبود؛ شاید هم در گذر زمان این نارضایتی پیش آمد. بههرحال، او در هیچ کدام از اجراهای زنده اش این دو ترانه، « زنجیری» و « اسیر شب»، را اجرا 110 . عباس صفاری، « فرهاد در موسیقی ایران یک استثنا بود»، اعتماد ، شماره ی ،۲۴۹۳ ۲۵ شهریور ،۱۳۹۱ ص .۹
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2