خواب فرهاد دربیداری

۱۲۲ خواب فرهاد در بیداری نکرد . البته به گفتهی همسرش، بیشتر با متن آنها مشکل داشت. ولی جالب اینکه صفاری از نتیجهی موسیقایی ترانه ها راضی نبود: از من پرسیده شده آیا از تنظیمیکه روی ترانهی من انجام شده راضی هستم یا نه . جالب است! چون تا به امروز کسی نظرم را در این زمینه نپرسیده بود. ولی حقیقتش نه! راضی نیستم! این ترانه از آهنگ های خوب فرهاد نیست. نمیدانم، شاید با موسیقی دیگری شکل دیگری پیدا می کرد. آن ملودی که روی این ترانه گذاشته شد ملودی ای نبود که راحت به ذهن بیاید و ماندگار بشود. اوشال را میتوان آهنگساز ی دانستکه بیشتر کارش آرنجمان [تنظیم] موسیقی بود و سواد گسترده ا ی در زمینهی موسیقی داشت، ولی به نظر من، ذوق ملودی سازی برای ترانه را نداشت. دو سه آهنگی که ساخته چندان موفقیتی به بار نیاورد . اوشال در استودیو طنینکار میکرد، یعنی جاییکه پرویز اتابکی دفتر بزرگی درستکرده بود و اکثر آهنگسازها و ترانه سراها مانند بابک بیات، شهیار، جنتی عطایی و... آنجا بودند و کار می کردند و من هم هراز گاهی آنجا می رفتم و در جریان ساخت آهنگ بودم و می شنیدم که چه میزنند. اما به علت تفاوت سنی بسیاری که داشتم و اینکه شروع کار من بود بسیار مأخوذبه حیا بودم و نمی ال توانستم اعتراض کنم که مث من این کار را نمی پسندم . حقیقتش در آن مراحل اولیه چندان هم از کاری که انجام می شد سر در نمی آوردم. اما وقتی نتیجهی نهایی اش را دیدم، رویهم رفته خیلی به دلم ننشست. بعد از این ترانه، من دیگر با فرهاد کاری انجام ندادم. در واقع، خیلی سریع همهی این اتفاقا ت افتاد و من درسم تمام شد، دیپلم ادبی گرفتم، رفتم به سربازی، ُخدمت سپاه دانش و دیگر ترانه سرایی را بالک لکنار گذاشتم... . 111 ولی برخالف دیدگاه صفاری و خود فرهاد، « اسیر شب» نزد مخاطبان ترانه ی ضعیفی نیست و در خاطر مخاطبان مانده است. ترانهای است که تاریکی و سیاهی را به طرز لطیف و غمناکی روایت میکند و تأ کید ویژهی ِشاعرانه ای بر تنهایی و اندوه راوی ترانه دارد. 111 . همان.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2