خواب فرهاد دربیداری

۱۲6 خواب فرهاد در بیداری عمرش در حال مبارزه بود، در حال سپید کردن روزها و هفته های خاکستری، ْاما از این سپیدی ژرف موهای سپیدی هم نصیب خودش شد. «هفته ی خاکستری» یکی از ترانه های درخشان شهیار قنبری بود که آن را به احمد شاملو تقدیم کرد. تم این ترانه، به گفتهی خودش ، بعد از «جمعه» به ذهنش رسیده بود. وقتی تصمیم به ارائهی این ترانه گرفت ، منفردزاده زندان بود و این ترانه را با واروژان برای صدای فرهاد ساختند. شهیار قنبری همچنین اشاره میکند به اینکه کار گرافیکی صفحهی این ترانه را منصور اوجی طراحیکرده است (عصاران، .)۱۸۲ :۱۳۹6 «هفتهی خاکستری » مرور یک هفته از زندگی انسانی استکه در چرخهای عبث و اندوه بار گرفتار شده. کنایهی متن ترانه از وضعیت جامعه ی آن روزها چنان روشن است که وقتی شهیار قنبری از واروژان می خواهد برای آن آهنگسازی کند، واروژان، که سعی می کرده از مسائل سیاسی دور باشد، به او میگوید: «منو وارد اینکارا نکن» (همان). این ترانه در زمستان ۱۳۵۲ به شکل صفحه منتشر شد. فرهاد در یکی از مصاحبه هایش در آذر ۱۳۵۲ اعالم می کند که این ترانه تولید شده و آمادهی انتشار است. 113 در سال ۱۳۵۴ صفحه ال عم قافیهی بازی را به کاست باخت و بسیاری از کمپانی های صفحه پرکنی تغییر کار بری دادند. کاست از ۱۳۵۵ بازار را کامالً در دستگرفت. مبارزهی کاست و صفحه از ۱۳۵۲ شروع شده بود ، اما تا اوایل ۱۳۵۴ همچنان صفحه هایی منتشر می شدند. بسیاری از صفحه فروشان هم به این اعتراض داشتند که محتوایی که در بازار روی چند صفحه ی ۴۵ دور منتشر می شود یکمرتبه روی یک کاست کپی شده و به فروش می رسد. ماجرا به مراجع قضایی هم کشیده شد، اما در ادامه ناگزیر شرکت های تولید موسیقی همگی بهکاست روی آوردند. اگر «هفته ی خاکستری» در دههی ۱۳۵۰ کنایه ای سیاسی و اعتراضی از وضعیت جامعه بود، امروز مصداق بارز حال وروز فرهاد بود. در فرازی از ترانه 113 . « پای صحبت فرهاد»، اطالعات بانوان ، شماره ی ۷ ،۸۵۵ آذر ،۱۳۵۲ ص .۸۳

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2