خواب فرهاد دربیداری

۱۲۸ خواب فرهاد در بیداری ترانهسرا، اعالم می کند که این متل «در تاریخ فولک شیراز و کازرون یک ترانه ی انقالبی بوده». به هرروی ، گروهی این را دستمایه قرار دادند و از منفردزاده و هرکس که در تولید این ترانه نقش داشت انتقاد کردند که چرا هنگام انتشار نامی از شاعر برده نشده است. حسین عصاران ، پژوهشگر موسیقی، پنج سال بعد در ۱۲ آذر ۱۴۰۰ پاسخی به این ادعاها نوشت و در سایت شخصی خود منتشر کرد. ا و توضیح داد که پاسخ منفردزاده مبنی الم یک متل قدیمی بر اینکه «این ک ا ست که من در کودکی از عمه و مادربزرگ خودم میشنیدم... این قبیل متل ها جزو فرهنگ عامه محسوب می شوند و شاعر مشخصی ندارند» درست است. دراین خصوص، عصاران به کتاب اوسانه ی صادق هدایت (منتشرشده در )۱۳۱۰ استناد می کند. متل «گنجشکک اشیمشی»، پیش از آنکه حاتمی آن را به شاملو بدهد یا منفردزاده برای آن آهنگسازی کند، در این کتاب هدایت به چاپ رسیده بود. به هرترتیب، حسن حاتمی هیچ گاه در زمان حیاتش خود را شاعر این ترانه معرفی نکرده بود. مسعودکیمیایی ۱۳۵۳ فیلم جنجال برانگیز گوزن ه ا را ساخت. موسیقی را به سیاق اغلب آثار پیش از به البش انق اسفندیار منفردزاده سپرد . منفردزاده برای ترانه ی اختصاصی فیلم شعر فو لکلور « گنجشکک اشیمشی» را انتخاب کرد، در واقع نسخهای را که شاملو از آن روایت کرده بود. هم حاتمی گرایش های چپ داشت ، هم شاملو و هم منفردزاده. محتوای این متل هم کام بابطبع چپها ال بود. فرامرز قریبیان ال هم در نقش «قدرت» عم نقش یک چریک را بازی میکرد. خ ، الصه انتخاب منفردزاده بسیار هوشمندانه و مناسب فیلم بود. اما منفردزاده در پی خواننده ای بود که ترانه را فولکگونه و مناسب حالوهوایش، که در واقع برگرفته از متلی مشهور بود، بخواند. دستآخر، به پری زنگنه رجوعکرد. زنگنه که ُآوازخوان ا پرا و موسیقیکالسیک بود توانست این ترانه را مت ناسب با حالوهوای ف و لکلورش به خوبی اجرا کند. یکی دو سال بعد از این همکاری، کانون پرورش فکری کودکان مجموعهای منتشر کردکه آوازهای محلی نام داشت. این مجموعه شامل ترانهها و قطعاتی فولکلور، با تنظیم واروژان و خوانندگی پری زنگنه، بود.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2