۱۳۰ خواب فرهاد در بیداری نوروزی زیبا و خوشعطر، مشخصا فح وایی اعتراضی دارد که بهواسطهی شاعرانگی و لطافتش چندان برنده نیست. متن ترانه بیش از هرچیز بر نوروز و آداب ورسوم مربوط به آن تأکید میکند. این ترانه اولینبار در ۱۳۵6 در قالب کاستی با نام رنگارنگ ۳ توسط استودیو آونگ منتشر شد. «کودکانه» در سال های بعد از انق ، الب در کنار ترانهی «وحدت»، از اولین آثار فرهاد بود که در تلویزیون پخش شد. خوشبختانه فرهاد دیگر زنده نبود تا بشنود رسانه ای که کمر به حذف ام ث ال او از فرهنگ ایران بسته، بعد از مرگش، در روزهای منتهی به نوروز، این ترانهی زیبا را بدون اجازهی مؤلفانش بارها از شبکه های مختلف پخش می کند. «کودکانه»، که بیشتر با عنوان «بوی عیدی» شناخته میشود، ترانهای است ساده و سرراست درباره ی نوروز، دربارهی آیینیکه فرهاد عاشقش بود. «کودکانه» را باید می خواند. اجرای نوروزی، تهران تمیز و خلوت، هوای پاک و اجرای خیابانی. مگر می شد که «کودکانه» را نخواند؟ «کودکانه» درباره ی ایران بود، دربارهی نوروز، آیین ایرانی و اصیلی که بیش از باستانی بودنش زیباییاش برای فرهاد جلوه داشت. این آیین در گذر سالها با انسان ایرانی ممزوج شده است . فرهاد ایران را دوست داشت؛ نه آن ایران هخامنشی و باستانی را، ایران را به مثابهی مرزی انسانی با خرده فرهنگهایی که انسان در آن محور بود دوست داشت. وقتی پس از حدود یک سال و نیم زندگی در انگلیس به ایران بازگشت و دوباره همکاری با بلککتس را از سر گرفت ، در مقابل این پرسشکه «چرا برگشتی؟» میگوید: ... می تونم بگم با زور رفتم. رفتم و حالم بهتر نشد که هیچ، بدتر هم شد! شاید بیشتر دلیلش این بود که آنجا محیطی بود بهطور کلی متفاوت. من آدمی هستم که سنتها برایم خیلی مهم است: زندگی ایرونی، دوستی ایرونی، فحش ایرونی، غذای ایرونی، اظهار ع ی القه ایرونی. با این تفصیل، من نمی تونستم خودم را با اونجا تطبیق بدم. برای همین برگشتم... 119 119 . فرهاد در گفتوگو با تهران مصور ۱6 ( اردیبهشت ۱۳۴۹ )، نقل از کانال تلگرامی « مروری بر تاریخ ترانه» ( t.me/delvarehaa ۸ ، ) اسفند .۱۳۹۹
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2