خواب فرهاد دربیداری

۱۳۴ خواب فرهاد در بیداری ِ ِسیزده: ِآوار فرهاد برای اولینبار آهنگساز ی را با «آوار» تجربهکرد. شهیار قنبری پای این ترانه در کتابش نوشته است: «فرهاد با "آوار"، آهنگساز شد. فرهاد با "آوار" کامل شد». 122 «آوار» را آندرانیک تنظیم کرد، آ ندرانیک خوش ذوق، رفیقی که در آلبوم برف هم فرهاد را همراهی کرد. اجرای اصلی «آوار»، یعنی همان ضبط پیش از انق ، البش یکی از بهترین نمونه ها برای شناخت سلیقهی فرهاد است: تنظیم و ارکستراسیون آندرانیک، استفادهی جذاب و همراهیکنندهی سازهای زهی و ساختن فضای هارمونیکی نه چندان پیچیده که به انتقال فحوای ترانه کمک شایانی کرده، همگی به ساخت اثری در سبک وسیاق مطلوب فرهاد منجر شد. نوع تنظیم و همراهی ارکستر بیشتر بر آن فح وای حسرت بار ترانه تمرکز دارد و این دقت و جزئینگری آ ندرانیک و فرهاد باعث خلق یکی از ترانههای خوش ساخت و جذاب پاپ پرخروش دههی ۱۳۵۰ شده است. شهیار قنبری در کتاب ترانههایش اشاره میکند که این ترانه سروده و ساختهی ۱۳۵6 است. وقتی ویگن داوودی، مهندس صدای «آوار»، پس از چهل سال نسخه ای تمیز با پاالیش جدید از این اثر را منتشر کرد، اعالم کرد که این ترانه در ۱۳۵۴ ضبط شده است. تأکید شهیار قنبری روی ۱۳۵6 مناقشهای را به وجود آورد و حسین عصاران، پژوهشگری که تاکنون کتاب هایی درباره ی ناصر چشمآذر، واروژان و اسفندیار منفردزاده نوشته است، در کا نال شخصی خود در تلگرام (کانال «ترانهبازی» ) با ارائهی استدالل و مستندات تاریخی، ازجمله ارجاع به آگهی کاستِ رنگارنگ ۱۱ در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۷ در مجلهی زن روز ، سعی در اثبات این داشت که تاریخ عنوان شده ازجانب شهیار قنبری صحیح است. به احتمالزیاد، همان گونه که عصاران میگوید، این ترانه اولینبار در قالب همین کاست منتشر شده است. البته ویگن داوودی هم در پاسخ به متن عصاران در کانال شخصی اش در تلگرام، به عنوان مهندس صدای این کار، دالیلش را برایاینکه معتقد استکار در سال ۱۳۵۴ تولید شده منتشر کرد ه است : 122 . شهیار قنبری ( )۱۳۹۷ دریا در من . تهران: نگاه، ص .۱۹۱

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2