بخش سوم: خواب ۱۳۵ هدف من انتشار نسخه های باکیفیت از آثار ترانه ی نوین است. اینکه تاریخ انتشار چیست برای من اولویت نبوده و نیست. نفعی هم در این ماجرا عایدم نمیشود. نمی دانم این تئوریتوطئه های مضحک را چهکسانی مطرح میکنند، اما قطعا روابط من با بزرگان ترانه، از جمله شهیار نازنین، بسته به این مناقشات بی مورد نیست. بااینحال، الزم استکه این چند نکته را متذکر شوم: یک: چرا باید گمانکنیمکه ما درمورد روایت ماجراهای بیش از چهل سال پیش و ذکر تاریخشان اشتباه نمی کنیم؟ قطعا هم من و هم دیگر همکارانم در این مورد عاری از اشتباه نیستیم. من و شهیار یک بار خودمان در مورد تاریخ ساخت «بوی خوبگندم» به چنین بحثی رسیده ایم و شهیار احتمال داده است در ذکر تاریخ درج شده در کتاب دریا د ر من اشتباهی شده است. چرا ممکن نیستکه این اشتباه تکرار شده باشد؟ دو: فرایند تولید اثری در قدوقوارهی «آوار»، از زمان سروده شدن ترانه تا آهنگسازی و تنظیم، آن هم با عادات هنرمندانی مانند فرهاد و آندرانیک، که اولی بد قول بود و دومی دقیق ، در بهترین حالت خیلی بیش از شش ماه زمان می خواست. آندو پیش از درگذشت واروژان، یعنی چند ماه پیش از شهریور ۱۳۵6 ، ا یران را ترک کرد. آیا بعید نی ست در آن شرایط و در فرصتکوتاه دوسهماهه شهیار ترانه بنویسد ، منتظر تماس فرهاد بماند، ترانه را به فرهاد بدهد، فرهاد آهنگ بسازد و آندو تنظیمکند و در نهایت ضبط شود؟ سه: من بر مبنای نشانه هایی که در ذهن دارم، ال و ذکرشان باعث طو نی شدن مطلب میشود، سال ساخت این ترانه را ۱۳۵۴ می دانم. شهیار نازنین هم ۱۳۵6 را عنوان کرده است. اگر دیگران دوست دارند هر تاریخی را برای این ترانه در نظر بگیرند، ًمن انتقادی نخواهم داشت و اتفاقا به دلیل دوستی عمیق و عالقه ی قلبیام به شهیار عزیز ترجیح می دهم تاریخی که او عنوان کرده را بپذیرم، زیرا برای من نفس اثر و کیفیت آن مهم است، نه تفاوت تاریخ و مجادله ی بیهوده درمورد آن. ویگن داوودی ــ ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ البته ت أ کید ویگن داوودی روی تاریخ نشر ترانه نیست. ادعای او نظر به تولید و ض بط ترانه دارد. ولی جدای از آ گهی کاست رنگارنگ ۱۱ که عصاران از آن اسم برده مطالب دیگری هم هست که نشان می دهد این ترانه بهار ۱۳۵۷ منتشر شده، ازجمله فهرست «ده ترانهی خوب هفته» در شمارهی ۱۰۰۳ هفتهنامهی دختران و پسران که در ۱6 اردیبهشت ۱۳۵۷ منتشر شده و مشخصا نشان می دهد ترانه در همان محدودهی زمانی منتشر شده؛ یا گفتوگوی کیهان با فرهاد در سوم خرداد همان سال که چون «آخرین ساختهی او، "آوار"، با اقبال روبه رو شده»، انجام شده
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2