خواب فرهاد دربیداری

۱۳۸ خواب فرهاد در بیداری ِ چهارده: ِوحدت سیاوشکسرایی تودهای بود، شاعری چپکه در دوران انقالب منزلتی داشت و از مفاخر ادبی معاصر ایران محسوب می ال شود. در کوران اتفاقات انق ب، یعنی در روزهای دههی دوم بهمن ،۱۳۵۷ فرهاد پیشنهاد خواندن «وحدت»، سروده ی سیاوش کسرایی، را از اسفندیار منفردزاده دریافت کرد. « وحدت » شعری درباره الم بود. ی آزادمنشی پیامبر اس فرهاد پیشنهاد منفردزاده را قبول کرد و سریع دستبه کار شدند. روایت منفردزاده از اینکه در چه فرایندی این شعر به دستش رسید و آن را به تولید رساند جالب است: بیست ودوم بهمن روز یکشنبه بود. زنده یاد سیاوشکسرایی زنگ زد که: «حوصله داری یک شعر برایت بخوانم؟» و شعر «وحدت» را خواند و گفت: «پنجشنبه تولد محمد، پیامبر مسلمانان، است.» شعر خطاب به مسلمانانی بودکه به قدرت رسیده و حاکم شده بودند. آنچه مسلم است این استکه این شعر در روز ۲۲ بهمن سروده شده بوده، فرض کنید دیروزش گفته شده. این نشان می دهد که برایشان [برای سیاوش کسرایی ] روشن بوده که اسالم به قدرت میرسد. حرف و سؤال اصلی در شعر این بود که: «آیا برای غیرمسلمانان، برای دیگران، آنهاییکه تیغکشیدند بر ستم، جا هست یا نه؟» و جنبه ی مثبت این شعر در نقلقولی الم آورده شده بودکه: بودکه از پیامبر اس «کشور بهکفر می ماند، ولی به ظلم نمیماند.» فردای آن روز آهنگ شعر را حاضر کردم . روز سه شنبه فرهاد را صداکردم. آمد تمرینکرد . چهارشنبه ۲۵ بهمن رفتیم استودیو، ترانه را ضبطکردیم. پنجشنبه ۲6 بهمن ، صبح، همراه با فرهاد، نوار ترانه را بردیم تلویزیون تحویل دادیم و ساعتی بعد از رادیو پخش شد. 123 سعید کریمی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر موسیقی، در کتاب جریانشناسی موسیقی مردم پسند ایران توضیح داده که جمله ی آغازین این شعر حدیثی از پیامبر اسالم نیست: «حکومت باکفر ممکن است برجا بماند، ولی با ظلم نه». این جمله، برخالف باور عوام، حدیث نیست و انتسابش به پیامبر اسالم سندیت تاریخی ندارد و اشتباه است. در کتابهای قدیمی این جمله صرفا بهعنوان سخنی حکمت آمیز نقل شده است. برای نمونه 123 . مصاحبه در من وتو ۸ ، مرداد .۱۳۹۲

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2