۲6 خواب فرهاد در بیداری می خواند. دوم اینکه معموال در زمان حیات و به خصوص در جوانی شهرت فزاینده ای کسب می کند و نهایتا اینکه آثارش پرشمار است. البته شاید بتوان ویژگی های دیگری را هم اضافه کرد، ولی به جز موارد استثنا، در کارنامهی اغلب چهره های شاخص فرهنگ عام در موسیقی، حداقل دو مورد از این موارد قابل پیگیری است. مثال ها بسیارند و از این میان می توان به سه ترانه سازی که تا حدودی در ایران هم شنیده شده اند اشارهکرد: ری چارلز ، باب دیلن و جون بائز. هر سه ی این هنرمندان در حدود بیست سالگی مطرح شدند. ری چارلز اولین تک آهنگش را در ۱۹ سالگی، بائز اولین آلبومش را در ۱۸ سالگی و باب دیلن هم اولین آلبومش را در ۲۱ سالگی منتشر کرد. به نوشته ی رابرت کریستگائو، 2 پژوهشگر و منتقد موسیقی آ مریکایی، ری چارلز 6۰ آلبوم شخصی و بیش از ۲۰۰ آلبوم به شکل اشتراکی و همکاری و یا مجموعه های گردآوری شده دارد. در مدخل باب دیلن در دایرة المعارف بریتانیکا نوشته شده این خواننده «بیش از ۵۰۰ ترانه» ساخته و خوانده است و جون بائز که تازه بیش از موسیقی درمورد مسائل نژادی و حقوق زنان فعال بود هم ۲۵ آلبوم استودیویی و ۱۵ آلبوم اجرای زنده و... دارد و هر سه ی این هنرمندان ترانهساز بوده اند. هنرمندان شاخص بسیاری را می توانید با این ویژگی ها برشمارید، ولی این مشخصات با زندگی هنری فرهاد چندان همخوانی ندارد. در چهره های شاخص فرهنگ موسیقی پاپیوالر ایرانی هم اغلب کسانی که محبوبیت قابل توجهی دارند یا به منزلت واالیی دست پیدا کرده اند حداقل ویژگی دوم و اغلب سوم را دارند؛ یعنی تعداد قابل توجهی ترانه به نام آنها تولید شده و در جوانی به شهرت قابل توجهی دست یافتهاند؛ ازجمله دلکش ، گوگوش، ویگن یا داریوش. به عنوان مثال، عارف، چهره ی شاخص و مشهور موسیقی عامهپسند معاصر، زمانیکه ۲۸ سال بیشتر ندارد، در مصاحبهای می گوید بیش از ۵۰۰ ترانه خوانده و بیش از ۱۵۰ صفحه (واینیل) منتشر کرده است. 3 ت و أ مان خلق می کند و ترانه سرا در فرهنگ زبان فارسی غالبا تنها خالق ترانه در مفهوم متن است. بنابراین، واژه ی ترانهساز به عنوان معادل سانگرایتر در نظر گرفته شد تا از این ابهام جلوگیری شود. 2. Robert Christgau 3 . «عارف و گلدن رینگ در موج نو موزیک»، جوانان امروز ، شمارهی ۱۲ ،۱۲6 اسفند
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2