خواب فرهاد دربیداری

بخش اول: سرآغاز ۲۹ این ویژگی هاست. اگر بخواهیم فرهاد و آثار باقی مانده از او را یک «کل» در نظر بگیریم، اینکل دارای زوایا و ویژگی هایی استکه نشان می دهد چگونه فرهاد فرهاد شد. من اینجا به طور مختصر سه نکته از جهان هنری فرهاد را بیرون کشیدهام که به نظرم به عنوان وجوه تمایز فرهاد قابلیت بررسی دارند: اولویت ادبیات؛ حساسیت بسیار زیاد درمورد خواندن ترانه ها و «نه»گفتن های بسیار؛ و پرهیز از تحریر معمول ایرانی و صداسازی تازهکه مبتنی بر تجربیات موسیقی روز دنیاست. ِ ِاِو لویت ِادبیات فرهاد عالقه ی زیادی به فرهنگ و خردهفرهنگ های ایرانی داشت، ازجمله نوروز و آیین مربوط به آن را بسیار دوست می داشت. یکی از مشهورترین ترانه هایش با عنوان «کودکانه» مستقیما درباره ی نوروز است. این وجه از زندگی فرهاد به مرورزمان، باگذر از روزهای جوانی و پیداکردن ادبیات، و با رسیدن به دوره ای که فارسی خواندن را آغاز میکند، جدیتر می شود. یعنی بهنوعی از فرهنگ ایرانی به ادبیات ایرانی می رسد. فرهاد هیچگاه به طور دقیق دربارهی این موضوع صحبت نکرد، ولی ادبیات و شعر فارسی و عرفان از مرحله ای به بعد در زندگی اش به هم تنیده شدند و یک نظام اخ - القی هنری بخصوصی ساختند. هرچند به جز یک مورد شعر کالسیک فارسی نخواند، 4 اما درگیری او با ادبیات و زبان فارسی از مهم ترین وجوه زندگی اوست و نوع آکسان گذاری بر کلمات و دقت قابل توجه او به تلفظ حروف یکی از مصادیق همین دغدغه است. او شیفته ی ادبیات فارسی بود.کافی است به انتخاب اشعار در آثار او دقتکنیم، یا به اینکه چطور شعر و کلمات را درست و دقیق و در مواقع لزوم با تأکید بخصوصی می خواند. توجه خاص او به حروف و کلمات در آثاری روشنتر استکه جنبه های ادبی در آنها مشهودتر است. مثال در بازخوانی او از تصنیف مشهور «مرغ سحر » این دقت در چگونه خواندن کلمات و حتی حروف قابلبحث است. به طورکل ، اداکردن صحیح و کامل عبارات ترانه ها و شعرها 4 . رباعیاتی از ابوسعید ابوالخیر در آلبوم خواب در بیداری .

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2