۳۲ خواب فرهاد در بیداری داشت. روالکم کاری فرهاد بعد از انقالب هم برقرار بود و ممنوع الکاری هم مزید بر علت شد، هرچند شکل فعالیت پیش از انقالب فرهاد از منظر تولید ترانهی فارسی نشان می دهد که او به طورکل دوست نداشت بیشتر از سالی یک یا نهایتا دو ترانه ی فارسی و به اصطالح اورجینال تولید کند. برای وضوح مسئله ی کم کاری فرهاد دو شاهد روشنگر است. گوگوش در ۱۳۵۴ فعالیت هایش را محدود کرد و در پایان سال خبرنگار مجلهی جوانان امروز وقتی می خواست روی کم کاری گوگوش تأکید کند، نوشت که امسال چندان خبری از گوگوش نبوده و تنها پنج ترانه از او منتشر شده. 6 یا همان سال لیال فروهر در مصاحبه ایگفته من در دو ماه سیزده ترانه منتشر کردم. 7 بعد از انقالب ۱۳۵۷ ، شرایط برای هنرمندان موسیقی فرقکرد و فرهاد هم از این قاعده مستثنا نبود. مهاجرت گسترده ی چهره های شاخص موسیقی پاپ ۱۳۵۰ به آ مریکا و شکل گیری یککلونی مهاجر از اهالی موسیقی در لسآنجلس به همین دلیل اتفاق افتاد. بسیاری رفتند و عده ای هم نرفتند. فرهاد یکی از آنها بودکه نرفت. دوست نداشت خارج از ایران زندگیکند. آن یک سال و نیمی که در انگلستان مانده بود ( ۱۳۴۷ و )۱۳۴۸ تجربه ی تلخی بود و دوست نداشت دیگر ایران را ترک کند. بنابراین، در ایران ماند. در دههی ۱۳6۰ و نیمهی اول دهه ی ۱۳۷۰ هم عمال فضایی برای کار موسیقی پاپ وجود نداشت. فرهاد چهره ی شاخصی بود و بهواسطهی ترانه هایی چون «جمعه» ناخواسته نامش به جنبشهای چپ گرا هم پیوند خورده بود و احتماال سخت گیری بیشتری که درمورد او می شد به این دلیل بود. فرهاد مانده بود و یک پیانوی دیواری و یک گیتار و با این دو ساز برای خودش در خانه می ساخت و مینواخت. فرهاد در سال های بعد از انقالب، بسیار آهسته ولی پیوسته تعدادی ترانه ساخت. تعدادی هم براساس ساخته های دیگران تنظیم شد و ماحصل این بیش 6 . «برنده ها و بازنده ها در سال ،»۱۳۵۴ جوانان امروز ، شمارهی ۲۵ ،۴۸۷ اسفند ۱۳۵۴ ، ص . ۱۸ 7 . «لیال فروهر : من عاشق سادگی هستم، اما تمام درآمدم را لباس می خرم!»، اطالعات بانوان ، شماره ی ۱۲ ،۹۴۵ شهریور ،۱۳۵۴ ص .۱۰
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2