خواب فرهاد دربیداری

۴۰ خواب فرهاد در بیداری وقتی در اواخر دههی ۱۳۳۰ و اوایل دههی ۱۳۴۰ گروه های بیت ایرانی مت أ ثر از راکاند رول انگلیسی شکل گرفتند، آنها را با عنوان گروه های جاز می شناختند. این گروهها که اغلب مشغول بازخوانی ترانه های راکاند رولی روز بودند به طورکل در هیچ کجای موسیقی ایران جای نمیگرفتند. آنها حتی خودشان را وامدار ویگن هم نمی دانستند. بهرام سلماسی ، از بنیان گذارن گروه تکخالها ، از شاخص ترین گروه های بیت در دههی ۱۳۴۰ ، در فیلم مستند اسکورپیو می گوید که ویگن و امثالهم متأ ثر از موسیقی اروپایی و التین بودند و ما مت أ ثر از موسیقی انگلیسی و آ مریکایی بودیم. 14 در واقع، منظورش موسیقی راک انگلیسی زبان آن دوره است. فرهاد هم یکی از هنرمندان همین فضاست. آن ه ا حداقل تا نیمهی دههی ۱۳۴۰ نمی خواستند هیچ ربطی به موسیقی متعارف ایرانی داشته باشند. در واقع، برخی از این گروه ها در کنار بازخوانی ترانه های راک به دنبال بازخوانی نمونه هایی از موسیقی فولکلور و محلی ایرانی رفتند که در آن مقطع بازار و عالقه مند خاصی در جریان اصلی موسیقی ایران نداشت. ولی جدای از این، اغلب آنها مشغول بازخوانی ترانه های غیرایرانی و آهنگ های راک انگلیسی بودند. فرهاد از خوانندگان شاخص و ممتاز دههی ،۱۳۴۰ یعنی دوران شکوهگروههای بیت ایرانی، است. رویکرد او در مواجهه با کاری که انجام می دهد رادیکال است، هرچند این روحیه در آن دوران چندان آشکار نیست، چون فرهاد به همان اندازه که راک اندرول بازخوانی می کند، از سیناترا و موسیقی شانسون فرانسوی و موسیقی های دیگر هم می خواند، درصورتیکه آن گروه ها اغلب می خواستند با اجراهای راکاند رولی حسابشان را از بقیه جدا کنند. در واقع، با فارسی خواندن و ورود به دنیای فارسی خوانان استکه روحیه ی رادیکال فرهاد آشکار میشود. برخی از گروه های بیت حتی تا سال ۱۳۵6 در مقابل ورود به بازار موسیقی پاپ ایرانی مقاومت می کنند و به «فارسی خواندن» و حتی نوازندگی برای ستارههای 14 . مستند اسکورپیو درباره ی بیت بندی با همین نام در سال ۱۳۸۹ به کارگردانی امید هاشملو و فریده صارمی ساخته شد: https://hashure.com/play/1479

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2