خواب فرهاد دربیداری

بخش سوم: خواب 6۵ سه سال بعد پل دزموند، 4 که باکوارتت دیو بروبک این قطعه را ساخته بود، با همراهی ایوال بروبک، 5 همسر دیو بروبک، ترانه ای برای این قطعه نوشت که اولین بار با خوانندگیکارمن مکرِی 6 در ۱۹6۱ منتشر شد. مک ری اولین بار این ترانه را به شکل زنده با کوارتت دیو بروبک اجرا کرد. اجرای درخشان مکری می توانست در همان اولین برخورد مخاطب را مدهوش کند. «تیک فایو» کار مشترک بروبک و پل دزموند بود. بروبک در زمان انتشار قطعه ۳۹ ساله و دزموند ۳۵ ساله بود، ولی هر دو سال ها بود که در دنیای پرجوشوخروش موسیقی دههی ۱۹۵۰ مشغول کار بودند. بروبک تا پیش از این بیش از ۲۵ آلبوم و ایی پی (آلبوم کوتاه) منتشر کرده بود. پرکار و با تجربه بود. دزموند هم وضعیتی مشابه داشت. سال ها بعد، از آلبوم تایم اوت به عنوان یکی از شاخص ترین و تأثیرگذارترین آلبوم های تاریخ موسی قی جَز یاد شد. وقتی این قطعه در ایران شنیده شد، فرهاد هنوز ۲۵ سال هم نداشت. از صدا و شیوهی خواندن فرهاد مشخص است که در سال های آغازین فعالیتش با بلککتس «تیک فایو» را اجراکرده است. فرهاد همان روزها که تصمیم گرفت با بلککتس در کوچینی «تیک فایو» را اجرا کند، می دانست که چه کار دشواری در پیش دارد، به خصوص که با بلک کتس اغلب قطعات بلوز و راکاند رول نواخته بودند و اجرای اینیکی اصالکار ساده ای برای یککاور بند راکاند رولی نبود. فرهاد در ۱۳۴۷ ، پیش از رفتن به انگلیس، در بلککتس آدم دیگری بود. حرف اول و آخر را او می زد. سرپرستگروه شهبال بود، ولی به اهمیت فرهاد در گروه واقف بود، به سلیقه و شم موسیقایی او اعتماد داشت و به انتخاب هایش احترام می گذاشت، وگرنه در هیچ کجای دنیا اجرای «تیک فایو» برای گروهی در سبک آنها کار متعارفی نبود، به خصوص در آن دوران که اساسا راکاند رول آمده بود تا این موسیقی را پشت سر بگذارد. امروز مرزهای 4. Paul Desmond 5. Iola Brubeck 6. Carmen McRae

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2