66 خواب فرهاد در بیداری سبکی موسیقی خیلی کم رنگ شده است، ولی در آن مقطع زمانی «بند راک» معنا و الزامات خاصی داشت. صحنه ی درخشانی در فیلم بِرد 7 وجود دارد که در آن چارلی پارکر 8 (با بازی فارست ویتاکر) 9 را در اواخر عمرش، در دورهای که راک اندرول تازه از راه رسیده، می بینید. پارکر در اجرای گروه جَزی که تحت تأثیر این موسیقی جدید ریتم های سادهتری می نوازند برآشفته می شود که چرا یک گروه جَز باید چنین ریتم هایی بنوازد؟! مَثل مشهوری هم هست که می گوید «راکاند رول هزاران جَزنواز را راننده تاکسی کرد». از آن طرف راک اندرول هم، که خودش را موسیقی نسل جوان می دانست، آمده بود تا حساب این نسل را با نسل های قبل جدا کند. اما فرهاد در بند این چیزها نبود. هر قطعه ای از هر سبکی که دوست داشت اجرا می کرد و این در باقی گروهها ال مشهور بود که گروه «تک خال ه ا متداول نبود. مث » رولینگ استونزی اند، یعنی طرفدار گروه رولینگ استونز هستند و بیشتر کارهای این گروه را بازخوانی می کنند. ولی «رِبِلز» (گروه شهرام شبپره که بعدها سیاوش قمیشی هم به آن پیوست) و اعجوبهها بیتلزی اند، یعنی بیشتر موسیقی هایی با حالوهوای موسیقی بیتلز را کاور میکنند. به هرحال، اغلب گروه ها در پی بازتولید موسیقی راک معاصرشان در ایران بودند و چندان تمایلی به دیگر موسیقیها نداشتند. اما برای فرهاد و بلک کتس این مرز به این شکل وجود نداشت. اگر ملودی جذابی می شنید و به بازخوانی ترغیب می شد، سبک آن ترانه برایش چندان مهم نبود. این یکی از وجوه عجیب شخصیت فرهاد است، یعنی در کارنامهی جمعو جورش همه جور موسیقیای پیدا می شود، از ترانه ای براساس ملودی های بتهوونگرفته تا فولکلور ارمنی، بلوز، راک، جَز و غیره. 7. Bird produced by Clint Eastwood (1988) 8. Charlie Parker 9. Forest Whitaker
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2