خواب فرهاد دربیداری

بخش سوم: خواب ۷۱ ِ ِترانه هایی ِاز ِری ِچارلز فرهاد از ری چارلز هفت ترانه بازخوانی کرده بود و تعداد دیگری را هم بعضا در خانه نواخته و خوانده بود. چارلز برای او بوی جوانی می داد، بوی شرو شوریکه در سال های آغازین فعالیت موسیقایی تجربه کرده بود. ری چارلز نه تنها برای فرهاد بلکه برای بسیاری از موزیسین های ایرانیکه در دههی ۱۳۴۰ گروه موسیقی داشتند این حس را تداعی می کرد. ری چارلز از اولین ستاره های موسیقی جهان بودکه در ایران به طور ویژهای مورد توجه قرار گرفت. از گزارش هایی که مجلههای دههی ۱۳۳۰ ، مثل امید ایران ، درباره ی او می نوشتند تا چاپ و ترجمه ی ترانههایش در مجالتی چون موزیک ایران و بعدتر ستاره ی سینم ا ، اطالعات جوانان و... همگی نشان از آن دارند که ری چارلز در ایران به طور عجیبی شناخته شده و محبوب بود؛ محبوبیت او تا آنجا رسید که ۱۳۴۵ فیلم تنهایی و تاریکی ، 16 با بازی او در ایران اکران شد. ۱۳۴۵ دو سالی می شد که فرهاد روی صحنه بود و در این سال او و بلک کتس کامال شناخته شده بودند و حتی مطالبی دربارهی آنها چاپ شده بود، به خصوص در مجلهی جوانان امروز که عالقه ی خاصی به گروههای اینگونهای نشان می داد. در این زمان ری چارلز همچنان در ایران بسیار محبوب بود و تنها دلیل دوبله ی فارسی و اکران عمومی فیلم تنهایی و تاریکی ، محبوبیت ری چارلز در ایران بود. تنهایی و تاریکی ، نه فیلم خوبی بود، نه به لحاظ تجاری موفق بود و نه جایزه ی خاصی برد. به جز حضور ری چارلز در نقش خودش هیچ نکته ی خاصی وجود نداشتکه توجه پخشکننده ی ایرانی را جلبکند و بخواهد چنین فیلمی را برای اکران در ایران دوبله کند. زمستان ۱۳۴۵ پخشکننده ی فیلم با تأکید بر اسم ری چارلز تبلیغاتگسترده ای در ایران انجام داد که با شناخت امروز ما از موضوع کار بسیار عجیبی به نظر میرسد، آن هم در سالی که فیلم هایی چون دکتر ژیواگو ، بچه سین سیناتی، بویینگ بویینگ ، بازی بزرگ ، بزرگ ترین داستان عالم ، آواز در باران و کلکسیونر مطرح بودند و در ایران هم اکران می شدند. ری چارلز در ایران مطرح بود و در همان حوالی فرهاد داش ت او را بازخوانی می کرد. به فرهاد «ری 16 . فیلم با عنوان اصلی Ballad in Blue به دست پل هنرید در ۱۹6۵ در انگلیس ساخته شد.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2