خواب فرهاد دربیداری

۷۴ خواب فرهاد در بیداری اجرای زنده ی این قطعه، درست مثل آنچه در اجرای ری رقم خورد، عمال تماشاگران هستند که نقش کُر را به عهده می گیرند. بنابراین، این فرم اجرا را ری چارلز در قالب ترانه ی «چه گفتم؟» از کلیسا به صحنه ی موسیقی آورد و اولین ترانه ای که فرهاد با بلک کتس نواخت همین ترانه بود. نکته ی جالب اینکه فرهاد نیز آن را در اولین دیدار تمیز و سرضرب اجرا کرد. «چه گفتم؟» هرگز با صدای فرهاد ضبط نشد و علتش شاید همین روح سولی بود که برای اجرای آن ضروری می نمود، چیزی که به شدت به اجرای زنده و به مخاطبیکه همراهیکند وابسته بود. «چهگفتم؟» قطعه ی مهمی بود و انتخابش برای بازخوانی توسط یک ایرانی زیر ۲۵ سال، آن هم در اولین قدم همکاری باگروه تازه اش، جسورانه محسوب می شد. حیفکه اجرای فرهاد و بلککتس از این قطعه ی زیبا و دشوار باقی نمانده است. «به روحم باور دارم» 20 بازخوانی دیگر فرهاد از ری چارلز بود. او این ترانه را برای «تلویزیون ملی» هم با بلککتس اجرا کرد و خوشبختانه فیلم آن موجود است. انتخاب این ترانه برای بازخوانی در نوع خود بسیار جالب است. «به روحم باور دارم» از هیت های ری چارلز نبود. اولینبار ۱۹6۱ در آلبوم نابغه ای که بلوز میخواند 21 منتشر شد. این آلبوم آخرین همکاری ری چارلز با آتالنتیک رکوردز و احمت ارتگان 22 بود. ارتگان، تهیه کنندهی ترک تبار آمریکایی، چهرهی بی بدیل تاریخ موسیقی مردم پسند در آمریکا است که نقشیکلیدی در شهرت و مقبولیت ری چارلز و موسیقی دانان بسیار دیگری داشت. اینکه فرهاد از میان آن همه ترانه های موفق و پرسرو صدای ری چارلز این یکی را انتخاب کرد قابل توجه است. «به روحم باور دارم» عاشقانه ای آرام و محزون بودکه مخاطب روز از ری چارلز توقع نداشت. بیشتر ترانه های هیت آن دوره ی ری چارلز شاداب اند و اغلب آنها دارای آن انرژی جذابی هستند که موسیقی سول به مخاطبش میدهد. 20. “I Believe to My Soul” (1961) 21. “The Genius Sings the Blues” (1961) 22. Ahmet Ertegun

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2