۷۸ خواب فرهاد در بیداری در تلویزیون ملی بود، بلککتس یازده ترانه اجرا می کند. یا حداقل در نسخهی پخش شده توسط من وتو این تعداد است. هشت ترانه از تولیدات ۱۹66 و ۱۹6۷ است. از آنجا که در شکل فعالیت بیت بندهای ایرانی در آن مقطع زمانی بخش عمده ی رپرتوار ترانه های موفق روز هستند، این اجرا یا در ۱۹6۷ (دی ۱۳۴۵ تا دی ۱۳۴6 ) یا در اوایل ۱۹6۸ (زمستان ۱۳۴6 یا بهار ۱۳۴۷ ) انجام شده است. همان طور که از مستندات مذکور برمی آید، فرهاد از زمستان ۱۳۴۵ تا زمستان ۱۳۴6 از بلک کتس جدا شده بود و، ازطرف دیگر، در خرداد ۱۳۴۷ گروه را ترک کرد و به لندن رفت. درنتیجه، این اجرا در فاصله ی زمانی بهمن ۱۳۴6 تا خرداد ۱۳۴۷ ضبط شده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که با توجه به توضیحات فوق، فرهاد با بلک کتس سه دوره ی کاری داشته، نه دو دوره. فعالیت بلک کتس با هادویگر در ۱۳۴6 ، پس از اولین جدایی فرهاد از این گروه، آغاز می شود. بازگشت دوبارهی فرهاد در زمستان همان سال به این گروه آغاز دوره ی دوم همکاریاش با بلک کتس است. رفتن به لندن و بازگشتن از آن و ازسرگرفتن فعالیت دوبارهی فرهاد با اینگروه در ۱۳۴۹ هم دوره ی سوم همکاریشان است. می توان گفت این برنامه با توجه به اینکه اواخر ۱۳۴6 یا اوایل ۱۳۴۷ انجام شده، در دورانی بوده که فرهاد ازطرفی درگیر اعتیاد و ازسوی دیگر درگیر معشوقه ی ایرانیفرانسوی اش، مونیک، است. بههم خوردن این رابطه از مهمترین دالیل سفر فرهاد به انگلیس است، چون هم «به روحم باور دارم» و هم ترانه های دیگری که در این اجرا می خواند عاشقانه هایی با پسزمینه های تلخ هستند. جالب اینکه فرهاد در این اجرا آهنگ «هفت اتاق خالی» 27 را هم می خواند. این ترانه متعلق به گروه فورتاپس 28 است، از اولین آثار موفق موتاونرکوردز، 29 استودیویی که آمده بود تا مشابه چِس رکوردز 30 میدان را برای 27. “7 Rooms of Gloom” (1967) 28. Four Tops 29. Motown Records 30. Chess Records
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2