خواب فرهاد دربیداری

۸۲ خواب فرهاد در بیداری انقالب، آرام و با طمأنینه، یکی از شورانگیزترین آثار ری چارلز را بازخوانی می کند و این گونه، بر مبنای حسو حال لحظهای اش، مواجهه ی عجیبی با ترانه دارد. در لحن فرهاد، که خیلی شسته رفته می خواند، بیش از آنکه موسیقی آر اند بی، سول یا بلوز موضوع بحث باشد، بیش از آنکه شیدایی و خیانت و از دست رفتگی معشوق مسئله باشد، خسران و حسرت موضوع اصلی است. فرهاد در سال های بعد از انقالب چندان عالقه ای به بازخوانی ترانه های عاشقانه نداشت و به نظر می رسد معشوقه در متن این ترانه برای فرهاد، بیش از اینکه ماهیت مادی انسانی داشته باشد، صرفا موضوع است. معشوقه ی این ترانه هم هست و هم نیست. می خواهد که عاشق پیشه و مثل بالش زیر سرش تحت کنترل باشد و ازطرفی نمی خواهد متقابال عاطفه ای نشان دهد. معشوق ه راوی را جادو کرده و رها نمی کند، ولی معاشقه ای هم در کار نیست. در واقع، شکل بازخوانی فرهاد از این ترانه بیشتر وصف مواجهه ی فرهاد و موسیقی در سال های بعد از انقالب است. او با موسیقی عجین است و موسیقی همواره در زندگی و ذهنش جریان دارد، ولی اجازه ی فعالیت ندارد. موسیقی تمام زندگی اوست و همین موسیقی بالی جانش، چون نمی تواند اجراکند و به همین خاطر از معدود بازخوانی های او از موسیقی دیگران این ترانه استکه در سال های بعد از انقالب در کنسرت هایش اجرا می شود. در واقع، این ترانه حدیث نفس بود. دو ترانه ی دیگر هم هستند که احتماال فرهاد بر مبنای بازخوانی ری چارلز آنها را اجراکرده است. دو ترانهکه در اصل متعلق به خود ری چارلز نبودند، یعنی اجرای اول آنها را هنرمندان دیگری انجام داده بودند، ولی احتماال فرهاد ــ بهدلیل محبوبیت ری چارلز در ایران که باعث می شد صفحه هایش به ایران بیاید و اینکه خودش هم پیگیر این هنرمند بود ــ با صدای ری چارلز آنها را شنیده و تصمیم به بازخوانی شان گرفته بود. ترانه ی اول «دوباره با هم» 40 از باک اونز 41 است، عاشقانه ی ساده و سوزناک و بسیار رمانتیکی که فرهاد در جوانی بازخوانی کرد، ترانه ایکه با وصال دوباره با معشوقه آغاز می شود و تمام ترانه توصیف زمان فصل 40. “Together Again” (1964) 41. Buck Owens

RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2