بخش سوم: خواب ۹۷ فروش می ِرسیدند . این موسیقی از دل فضاهای کار (در واقع بیگاری) شکل گرفت، موسیقیای که نامش را «بلوز» گذاشتند، که هم برگرفته از معنای لغوی آن ، یعنی اندوه، بود و هم کنایهای از آن ُ«نت بلو» 78 در موسیقی کالسیککه نتی تزیینی محسوب میشود. نت بلو نوعی نت فالش است که غلط هم نیست. بنابراین، بلوز، به شکل اصیلش، موسیقیای بود که با درنظرداشتن اصول کالسیک موسیقی فالش خوانده میشد، ولی براساس منطق خودش باید با همان نت ه ا که ال ی آزاد و رهایی که گاهی فالش هم بود همراه میشد. یکی از مشک تی در ایران در خصوص موسیقی بلوز وجود دارد بیتوجهی به همین مسئله است. شورای بررسی موسیقی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد اغلب آلبوم های بلوز را فالش تشخیص می دهد و به آنها مجوز نمیدهد . بگذریم که این هم تراژدی است و هم کمدی! به هرحال، ظاهرا شناخت درستی از این موسیقی، حداقل تا همین چند سال پیش، وجود نداشت . فرهاد در دورانی که درگیر هنرمندانی چون ری چارلز و موسیقی بلوز و سول بود سعی میکرد مؤلفه ِهای ژانری موسیقی آن ه ا را رعایت کند، اما در گذر زمان و بهعلت شیوه ی خاص آوازخواندنش عالقه اش به این نوع موسیقی تحلیل رفت و بیشتر به اجراهایی با آواز تمیز و غیر بلوزی گرایش پیدا کرد، به خصوص در دههی آخر زندگیا ش که شیوهی خوا ندن و دقت جالب توجه او در آثارش این نکته را به ما گوشزد میکند. پس وقتی اینجا مینویسم «دقیق تر از گذشته آواز میخواند» به معنای «صحیحتر از گذشته آواز میخواند» نیست، منظور عبور از دورانی است که ع قهمند به ال موسیقی بلوز و سول بود. فرهاد سه ترانهی دیگر هم از سیناترا بازخوانیکرده است. «لحظهبهلحظه» 79 که موسیقی آن را هنری مانچینی 80 ساخته بود و ترانه را جانی مرسر، 81 موسیقیدان و ترانهسرای آ مریکایی، نوشته بود اولین بار در طرف دوم (ساید بی) صفحهی 78. Blue note 79. “Moment to Moment” (1965) 80. Henry Mancini 81. Johnny Mercer
RkJQdWJsaXNoZXIy MTA1OTk2